Skip to main content

Als online bureau werkt Brthrs graag mee aan innovatieve projecten. Zo helpen we bedrijven bijvoorbeeld bij het integreren van AI door de ChatGPT API te koppelen aan bedrijfsprocessen en maken we bestaande online producten digitaal toegankelijk.

In een tijd waarin de digitale wereld steeds sneller evolueert, is het belangrijk om bij te blijven met nieuwe technologieën en trends. Een mooi voorbeeld van zo’n ontwikkeling staat centraal in dit artikel: headless websites en portals.

Steeds meer organisaties en bedrijven kiezen voor deze benadering van webontwikkeling om een betere klantervaring te bieden, de content efficiënter te beheren en om sneller nieuwe features te kunnen lanceren. In dit artikel lees je meer over de voordelen van het ontwikkelen van headless portals.

medewerkers van Brthrs en burgermeester van Utrecht Sharon Dijksma kijken naar een computerscherm

Wat zijn web portals?

Voordat we in de techniek achter headless ontwikkelen duiken, zoomen we eerst in op het begrip ‘portals’. Wat is een portal eigenlijk? Een portal is een website of webapplicatie die diensten, informatie en tools aanbiedt aan gebruikers op één centrale locatie. Het doel van een portal is het bundelen van functionaliteiten en het bieden van een gepersonaliseerde ervaring op één plek: het online portal.

Portals worden vaak gebruikt wanneer meerdere applicaties of online diensten moeten worden geïntegreerd. Hierbij is het belangrijk om informatie op een gemakkelijke en toegankelijke manier te presenteren.

Met de opkomst van het internet zijn portals steeds belangrijker geworden in het dagelijks leven én in het bedrijfsleven. Portals maken het leven gemakkelijker van particulieren en zakelijke bezoekers. Dit doen ze door informatie en diensten op een toegankelijke manier aan te bieden.

Soorten web portals en hun toepassingen

Er zijn verschillende soorten portals. Zo kunnen portals openbaar zijn, zoals een e-commerce website, of privé, zoals een bedrijfsportal die alleen toegankelijk is voor medewerkers. Hieronder hebben we enkele veelvoorkomende toepassingen van portals op een rijtje gezet:

Klantenportals

De klant is koning. Vandaag de dag verwacht een klant binnen minuten antwoord op zijn of haar vraag te kunnen krijgen. Dit kan door iemand van de helpdesk te bellen, de vraag te stellen via een chatfunctie of door het antwoord online op te zoeken. Een klantenportal biedt al deze mogelijkheden (en meer!) in een overzichtelijke applicatie of web app. In een eerder artikel schreven we over de voordelen van het ontwikkelen van klantenportals.

Robert van Brths kijkt samen met Sharon Dijksma, de burgermeester van Utrecht, naar een computerschermBedrijfsportals

Bedrijfsportals zijn interne portals die gebruikt voor de communicatie, samenwerking en kennisdeling binnen een bedrijf. Medewerkers kunnen bijvoorbeeld toegang krijgen tot bedrijfsinformatie, HR-tools, interne berichten en documenten delen. Dit type portal is vooral handig voor bedrijven met veel medewerkers of meerdere locaties.

E-commerce portals

Dit type portal is gericht op via een webshop online verkopen van producten of diensten. E-commerce portals bieden een naadloze gebruikerservaring voor klanten, met gepersonaliseerde productaanbevelingen, een gemakkelijke checkout en andere tools om de conversie te verbeteren. E-commerce portals zijn geschikt voor bedrijven die online verkopen als belangrijkste inkomstenbron hebben en graag hun klanten beter leren kennen.

Overheidsportals

Overheidsportals bieden burgers toegang tot informatie en diensten van de overheid. Dit kunnen diensten zijn zoals belastingaangifte, het aanvragen van vergunningen of het inzien van overheidsdocumenten. Een voorbeeld hiervan is de Berichtenbox app van de Rijksoverheid. Via deze app kun gemakkelijk berichten van de overheid inzien. Dit type portal is bedoeld om communicatie vanuit de overheid toegankelijker en gemakkelijker te maken.

Medische portals

Medische portals bieden een veilige online omgeving voor artsen, patiënten en zorgverleners om medische informatie te delen en te communiceren over de gezondheid van patiënten. Dit type portal biedt bijvoorbeeld toegang tot medische dossiers, patiëntinformatie en medische richtlijnen.

Door het begrijpen van de verschillende soorten portals en hun toepassingen, kun je bepalen welk type portal het beste past bij jouw bedrijfsdoelen.

Foto van Reinoud en Romana aan het werk op het kantoor van BrthrsHeadless portals en websites

Nu duidelijk is wat portals precies zijn, kunnen we dieper ingaan op het concept ‘headless portals’. Headless ontwikkelen verschilt van de traditionele wijze van websites en portals ontwikkelen. Traditioneel gezien is er vaak een directe koppeling tussen de frontend en de backend. Een goed voorbeeld hiervan zijn WordPress websites. De content, de layout en de techniek achter de website draaien allemaal op dezelfde server.

Bij headless portals werkt het net even iets anders. Er is namelijk geen directe koppeling tussen de backend en de frontend. Beiden werken onafhankelijk van elkaar. De backend (bijvoorbeeld WordPress) is hier verantwoordelijk voor het beheer en levering van de content, terwijl de frontend (de portal of website) los verantwoordelijk is voor het tonen van de content.

Headless portals ontwikkelen heeft verschillende voordelen, zoals meer flexibiliteit in design en presentatie, de mogelijkheid om meerdere platforms en apparaten te bedienen, en de mogelijkheid om sneller en efficiënter te werken. Bovendien maakt headless ontwikkelen het mogelijk om de functionaliteit van een website of applicatie te verbeteren zonder de presentatie te beïnvloeden.

Een belangrijk onderdeel van headless ontwikkelen is het gebruik van een headless CMS. Dit is een content management systeem dat alleen verantwoordelijk is voor het beheer en de levering van inhoud en niet voor het presenteren van de content.

In plaats daarvan maakt het CMS gebruik van API’s (Application Programming Interfaces) om inhoud te leveren aan verschillende kanalen, zoals websites, mobiele apps en sociale media. Er zijn specifieke CMS’en uitgebracht voor headless websites, maar Brthrs ontwikkeld vooral headless WordPress websites en portals.

Foto van kristine, robert en reinoud op het kantoor van Brthrs. Terwijl ze tekenen op een whiteboardVoordelen van headless portals

De voordelen van headless portals kwamen hiervoor al kort aan bod. Een van de belangrijkste voordelen is de flexibiliteit en schaalbaarheid die headless portal biedt. Omdat de frontend en backend onafhankelijk van elkaar werken, is het eenvoudiger om wijzigingen aan te brengen in de presentatie en functionaliteit van een website of applicatie. Dit maakt het mogelijk om snel te reageren op veranderingen in de markt en om gemakkelijk nieuwe functies toe te voegen of te verwijderen.

Headless portals en websites zijn over het algemeen sneller dan traditionele websites. Omdat de techniek achter de website en de content gescheiden staan, heeft dit minder invloed op de laadtijden van de website. Fijn voor je bezoekers én voor SEO.

Het scheiden van deze twee factoren biedt nog een voordeel. Omdat de achterkant van je website niet gekoppeld is aan het gedeelte dat bezoekers zien, is de website veiliger. Het is hierdoor moeilijker voor hackers om toegang te krijgen tot gevoelige informatie. Aan de andere kant hoef je aan de frontend van de portal minder rekening te houden met veiligheidsissues. Er is hier immers niets interessants voor hackers.

Daarnaast biedt een headless portal de mogelijkheid voor personalisatie en targeting. Omdat de inhoud en presentatie van een website of applicatie onafhankelijk van elkaar zijn, kunnen gebruikers gepersonaliseerde inhoud krijgen op basis van hun voorkeuren en gedrag. Dit kan helpen om de betrokkenheid van gebruikers te vergroten. De toepassing hiervan verschilt uiteraard per type portal.

Tenslotte is het gemakkelijk om content op meerdere platforms aan te bieden via een headless CMS. Met een headless portal kan content eenvoudig gedistribueerd worden naar verschillende kanalen en apparaten.

Mogelijkheden van headless portals

De mogelijkheden van headless portals zijn praktisch eindeloos. Met een headless portal kunnen bedrijven op maat gemaakte oplossingen creëren die naadloos aansluiten bij hun specifieke behoeften. Alle eerder genoemde toepassingen van portals kunnen door Brthrs headless aangeboden worden.

Wil je meer te weten komen over headless portals? We vertellen je graag meer over de toepassingen van headless websites en portals voor jouw organisatie. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Leave a Reply

Ga naar de inhoud