Skip to main content

De hype rondom het taalmodel ChatGPT zal je waarschijnlijk niet ontgaan zijn. Organisaties in verschillende sectoren en branches zijn aan het experimenteren gegaan. De mogelijkheden voor het inzetten van een AI taalmodel zijn immers onbeperkt. Bij Brthrs ontwikkelde we al langer met apps gebaseerd op AI en machine learning. Maar, ook bij ons kantoor in Utrecht staat ChatGPT veel aan.

Brthrs maakt graag unieke toepassingen in de digitale wereld voor iedereen toegankelijk. Deze missie heeft ook betrekking op de toepassing van AI in de bedrijfsprocessen van organisaties. In dit artikel lees je hoe wij als bedrijf helpen bij het implementeren en adviseren over het implementeren van de ChatGPT API.

Wat is OpenAI’s ChatGPT precies?

ChatGPT is een taalmodel, dat getraind is door het Amerikaanse OpenAI. Het taalmodel kan gebruikt worden om verschillende soorten teksten te genereren. Denk aan nieuwsartikelen, e-mails, programmeercode en input voor chatbots. Daarnaast kan je zelfs je eigen Machine Learning model koppelen aan de ChatGPT API.

Het taalmodel is getraind om taal te begrijpen én te genereren. OpenAI heeft het model enorme hoeveelheden tekst ingevoerd om zo de inhoud en onderlinge relaties te begrijpen. Er wordt geschat dat ChatGPT getraind is via honderden miljarden woorden in verschillende talen.

Als je ChatGPT gebruikt om tekst te genereren, vereist het taalmodel een opdracht. Deze opdracht wordt ook wel een prompt genoemd. Denk aan ‘genereer een antwoord op de onderstaande mail’ of ‘noem 5 ideeën voor blogs over Digitale Toegankelijkheid gericht op (semi-)overheden’.

Deze opdracht wordt door ChatGPT verwerkt, waarna een tekst gegenereerd wordt. Als een gebruiker niet tevreden is met de output, kan een nieuwe prompt over hetzelfde onderwerp gegeven worden. Door een gesprek voort te zetten in ChatGPT leert het taalmodel weer over het betreffende onderwerp.

Veelgebruikte toepassingen van ChatGPT in bedrijfsprocessen

Het mooie van een veelzijdige AI-tool als ChatGPT, is dat de toepassingen in het bedrijfsleven door de mogelijkheden van het taalmodel óók divers zijn. Bij Brthrs hebben wij bijvoorbeeld ChatGPT geïntegreerd in onze workflow. Denk aan de hulp bij het controleren van je code, het schrijven van documentatie en helpen bij het nog meer veilig maken van onze software.

Maar, als agency integreren we graag ChatGPT in andere bedrijfsprocessen. Hieronder staan enkele voorbeelden vermeld.

1. ChatGPT als onderdeel van je klantenservice

Medewerkers van de klantenservice krijgen regelematig dezelde vragen via de mail. Vaak zijn dit niet de meest uitdagende vraagstukken. Veel bedrijven hebben deze vragen daarom gebundeld in een sectie op de website genaamd F.A.Q., de Frequently Asked Questions of veelgestelde vragen in het Nederlands. Hier kunnen bezoekers mogelijk het antwoord vinden op hun vraag.

Maar, hoe handig is het als deze vragen óók vanuit de klantenservice beantwoord worden, zonder dat je personeel steeds dezelfde vragen moet beantwoorden. Denk aan vragen als ‘Waar kan ik de besteldatum terugvinden’ of ‘hoe kan ik mijn accountnaam veranderen’. Het taalmodel van ChatGPT kan uitstekend antwoord geven op zulke vragen.

2. ChatGPT als onderdeel van de HR-afdeling

Zeker voor grotere organisaties is het werven van nieuw personeel een flinke klus. Voor nieuwe vacatures moeten teksten geschreven worden, er moet een selectie gemaakt worden van de geïnteresseerden en het sollicitatieproces moet doorlopen worden.

ChatGPT kan de medewerkers van de Human Resource (HR) afdeling van je bedrijf op meerdere vlakken ontzorgen. Zo helpt Brthrs bedrijven om vacatureteksten (deels) door ChatGPT te laten opstellen. Daarnaast kan Brthrs ChatGPT integreren in het CRM om mails te beantwoorden en op te stellen.

3. ChatGPT geeft klanten 24/7 antwoord

Als agency integreert Brthrs ChatGPT niet alleen voor de hulp bij programmeren. Ook voor de output van een chatbot is dit taalmodel uiterst geschikt. Zo is het mogelijk om een chatfunctie te bouwen waar ChatGPT alle vragen beantwoord, of alleen de eerste vragen van de bezoeker beantwoord.

ChatGPT kan in de chatbot direct een antwoord geven of de bezoeker sturen naar de juiste pagina. Als bezoekers van je website of webshop snel antwoord krijgen, zal dit de conversieratio verhogen. Ze hoeven immers niet lang te wachten op het antwoord op hun vraag.

4. ChatGPT als webshop medewerker

ChatGPT is op meerdere manieren interessant voor webshops. Niet alleen kan de AI als chatbot ingezet worden om meer verkopen te realiseren, ook kan ChatGPT gebruikt worden voor het beter vindbaar maken van producten.

Zo kan ChatGPT gebruikt worden om automatisch beschrijvingen te genereren van de producten van een webshop. Deze beschrijving kan niet een op een op de website geplaatst worden, maar dient wel als inspiratie en basis voor de webredacteuren. Hierdoor kunnen er in een korter tijdsbestek meer producten worden geüpload.

5. ChatGPT als ondersteuning van de juridische afdeling

Voor de meeste ondernemers is administratie niet de nummer één hobby. Daarom kan het inzetten van ChatGPT voor het genereren van (juridische) documenten een uitkomst bieden. Hiermee kan een bedrijf in korte tijd meerdere contracten, offertes en andere documenten opstellen.

ChatGPT implementeren in de bedrijfsvoering

Brthrs helpt organisaties met slimme digitale oplossingen. De implementatie van ChatGPT is hier een centraal onderdeel in. Wij denken graag mee hoe de ChatGPT API toegepast kan worden in bestaande of nieuwe apps.

Zo helpen we graag bij het bepalen en uitdenken van het juiste concept. Daarnaast bepalen we samen welke input nodig is om de integratie te realiseren. Wij kunnen ook helpen met het maken van koppelingen met de API en het bouwen van tools om specifieke taken, zoals een chatbot of het schrijven van vacatures, te automatiseren.

We zijn benieuwd naar nieuwe toepassingen van deze technologie en denken graag mee. Stuur ons vrijblijvend een berichtje voor meer informatie over de mogelijkheden van ChatGPT voor jouw organisatie.

Skip to content