Skip to main content

De developers van Brthrs worden blij van het verbinden van complexe systemen op de meest efficiënte manier. Het is daarom ook niet voor niets dat Brthrs graag klantenportals ontwikkelt.

Portals combineren verschillende datastromen op een overzichtelijke manier en kunnen zeer divers ingezet worden. Zo bouwen wij portals voor medewerkers, leveranciersportals, klantenportals en andere maatwerk portals. Voor de Algemene Onderwijsbond mochten wij bijvoorbeeld een online portal voor 85 duizend gebruikers maken.

Omdat we zo graag aan portals werken, raken we niet uitgesproken over dit onderwerp. Eerder schreven we al over de voordelen van het laten ontwikkelen van een klantenportal en het ontwikkelen van headless portals. In dit artikel gaan we dieper in op de zaken waar je rekening mee moet houden als je een klantenportal laat maken.

Het belang van een op maat gemaakt klantenportal

Het bouwen van een klantenportal is minder eenvoudig dan het laten ontwikkelen van een website. Je moet rekening houden met de verschillende datastromen, beveiliging, gebruikerservaring, ontwikkeling en meer. Maar, je krijgt er zo veel voor terug.

Een klantenportal zorgt namelijk voor een verhoogde klanttevredenheid. Klanten kunnen eenvoudiger het gesprek aangaan met je bedrijf, extra aankopen doen of een review achterlaten. Dit zorgt er tegelijk voor dat de medewerkers tijd overhouden. Klanten kunnen immers wanneer ze willen op het portal terecht om informatie te vinden.

Een lachende man met AirPods in houdt een telefoon vastDaarnaast draait het bij portals om data. Aan de ene kant ben je bezig om verschillende datastromen in één interface te combineren. Aan de andere kant genereren je klanten ook nieuwe inzichten. Een goed klantenportal biedt inzicht in het online gedrag van je klanten, zodat je hier nog beter op kunt inspelen.

Het is duidelijk dat een klantenportal veel voordelen biedt. Maar, waar moet je rekening mee houden bij het ontwikkelen van zo’n portal?

1. Definieer duidelijke doelstellingen

Het belangrijkste van het starten van een nieuw project is bepalen wat de gewenste voordelen zijn. Daarom is het goed om voordat je begint met het laten maken van een portal de doelstellingen te definiëren.

Voorbeelden hiervan kunnen bijvoorbeeld verbeteren van gegevensuitwisseling, optimaliseren van processen, vergroten van de omzet of verbeteren van het brand imago bij de klant zijn.

Door vanaf het begin duidelijk te hebben wat de gewenste voordelen zijn, kan tijdens het ontwikkelen van het portal beter gemonitord en eventueel bijgestuurd worden.

2. Bestaande systemen integreren in één portal

Hoewel de gebruikers van een portal vooral het design opvalt, staat het samenbrengen van verschillende systemen centraal in het ontwikkelproces. Dit is een van de belangrijkste punten van het laten maken van een portal.

Zowel de klanten van je bedrijf als de medewerkers zijn continu bezig in verschillende systemen. Denk aan betaalsystemen, CRM-systemen, boekhoudingssystemen, authenticatiesoftware en veel meer. Momenteel zijn de

Het probleem van een groot scala aan systemen is dat deze vaak geïsoleerd zijn. Het verbinden van deze verschillende systemen helpt om het potentieel van de technologie volledig te benutten. Hierdoor kunnen bestaande processen gestroomlijnd worden of ontstaan nieuwe mogelijkheden voor een bedrijf.

Apple MacBook naast een stapel verschillende telefoons3. Opruimen van data

Een klantenportal is gebaseerd op de data die vanuit verschillende invoerstromen het portal binnenkomt. Wanneer deze data van slechte kwaliteit is, belemmert dit het potentieel van een klantenportal.

Het is daarom belangrijk om vóór de integratie van deze systemen kritisch naar de bestaande data te kijken. Door een data-analyse en -schoonmaak uit te voeren, zorg je dat de bestaande data feitelijk juist is. Dit voorkomt problemen bij de gegevensuitwisseling en minimaliseert fouten in het integratieproces.

4. Beveiliging van het klantenportal

Twee belangrijke factoren bij het verwerken van grote hoeveelheden persoonsgegevens zijn beveiliging en privacy. Het is daarom van groot belang om een goede beveiligingsstrategie op te stellen én te handhaven.

Brthrs implementeert bij het bouwen van portals standaard beveiligingsmaatregelen, zoals HTTPS en sterke authenticatie- en autorisatie mechanismen. Dit voorkomt dat derde partijen, zoals hackers, toegang tot de persoonsgegevens krijgen.

5. Privacy en wetgeving

Een portal dat persoonsgegevens verwerkt, heeft automatisch ook te maken met wetgeving omtrent privacy. Denk hierbij onder andere aan de AVG-wetgeving. Deze wetgeving geldt in heel de Europese Unie en gaat op voor alle bedrijven. Van eenmanszaken tot multinationals.

Brthrs helpt bedrijven bij het stellen van de juiste vragen omtrent privacy. Wij kijken samen naar of er toestemming is gevraagd voor het verzamelen van de gegevens, of de gegevens voldoende beveiligd zijn en of klanten de mogelijkheid hebben om gegevens te wissen. Een portal biedt dé kans om te voldoen aan deze wetgeving, omdat je klanten zelf de vrijheid geeft om met hun data aan de slag te gaan.

Lees meer over wat je moet doen om geen privacywetten te overtreden.

Voor wie geldt de AVG?

© Unsplash

6. Een intuïtief dashboard

Er wordt vaak gesteld dat data goud waard is. Daar is Brthrs het niet helemaal mee eens. Data zonder juiste interpretatie is niets anders dan grote hoeveelheden cijfers. Volgens ons is het juist de visualisatie en interpretatie van bruikbare data die goud waard is.

Daarom beschikken de portals die Brthrs oplevert over een intuïtief dashboard. Hierin kan de opdrachtgever 24/7 inzicht verkrijgen in de data die het gebruik van een portal oplevert. Handig!

7. Eenvoudige invoer van data

De data die vanuit verschillende systemen naar een portal wordt geleid, kan vaak niet direct geïmporteerd worden. Deze systemen zijn vaak op verschillende technische fundamenten gebouwd. Dit belemmert een eenvoudige invoer van data.

Het is daarom belangrijk om bij het bouwen van een portal een partner te zoeken die ervaring heeft met klantenportals. Brthrs bouwde diverse portals voor onze klanten in de afgelopen jaren. Hierdoor beschikt het team over de juiste kennis voor het eenvoudig invoeren van bestaande data.

8. Schaalbaarheid

Portals zijn net als websites en mobiele apps. Ze zijn nooit helemaal af. Het product dat wordt opgeleverd voldoet op dat moment aan de wensen en eisen van een bedrijf. Maar, zoals een bedrijf groeit, veranderen ook deze wensen.

Het is daarom belangrijk om een klantenportal te bouwen dat modulair opgebouwd is. Op deze manier kunnen toekomstige systemen en nieuwe datastromen eenvoudig gekoppeld worden. Zonder dat het hele portal opnieuw gebouwd hoeft te worden. Brthrs ontwerpt daarom voor klantenportals een schaalbare architectuur.

9. Toekomstige ontwikkelingen

Niet alleen is het belangrijk om bij het bouwen van een portal na te denken over mogelijke nieuwe gegevensstromen, ook nieuwe technologische ontwikkelingen zijn van belang. Mogelijk doet jouw bedrijf nu niets met Artificial Intelligence of Blockchain technologie. Maar wie zegt dat dit in de toekomst ook zo blijft.

Brthrs werkt graag met deze nieuwe technologieën. Zo verwerken wij momenteel de ChatGPT API in bestaande processen van bedrijven. Een portal biedt dé kans om nieuwe technologieën te omarmen. Zorg daarom dat je een partner hebt die op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen

10. Digitale toegankelijkheid

Als je een klantenportaal laat maken, wil je natuurlijk graag dat al je klanten er gebruik van kunnen maken. Het is daarom belangrijk om al tijdens de ontwerpfase stil te staan bij de toegankelijkheid van het portal.

Niet alleen vergroot je hiermee het bereik van je portal en verbeter je de klanttevredenheid. Ook voldoe je zo aan toekomstige wetgeving. Wist je bijvoorbeeld dat digitale producten, zoals klantenportals, vanaf 2025 aan toegankelijkheidseisen moeten voldoen? In juli van 2025 gaat de European Accessibility Act namelijk in.

Brthrs werkt nauw samen met de toegankelijkheidsspecialisten van Digitaal Toegankelijk. Door vanaf het begin aan toegankelijkheid te denken, bespaar je op de lange termijn kosten. Het is eenvoudiger om nieuwe producten toegankelijk te ontwerpen, dan bestaande producten toegankelijk te maken.

Een klantenportal laten maken

Hopelijk heeft het lezen van dit artikel meer vragen beantwoord dan opgeleverd. Brthrs denkt graag mee om complexe vraagstukken gezamenlijk op te lossen. Klik om meer te lezen over klantenportals of vraag direct meer informatie aan.

Leave a Reply

Ga naar de inhoud