Skip to main content

Wij worden blij van het combineren van datastromen op een overzichtelijke manier. Om deze reden werkt Brthrs graag aan online portalen of portals. Portals maken informatie beschikbaar aan een groep gebruikers. Denk hierbij aan medewerkers, leveranciers of klanten. Brthrs ontwikkelde bijvoorbeeld een online portal voor de 85 duizend leden van de Algemene Onderwijsbond.

In dit artikel staat een andere toepassing van een portal centraal: het klantenportaal. Een klantenportaal is een online platform waarop klanten toegang hebben tot informatie die door het bedrijf gedeeld wordt. Er zijn verschillende redenen waarom bedrijven een klantenportaal laten ontwikkelen. Hier lees je er meer de voordelen van een klantenportaal.

1. Verbeterde klanttevredenheid

Een portaal maakt het gemakkelijker voor klanten om informatie op te vragen of in gesprek te gaan met een bedrijf. Hierdoor kunnen klanten dus wanneer en waar ze willen informatie opvragen, aanvullende diensten afsluiten of een vraag stellen. Denk bijvoorbeeld aan de web app van een telecom provider, waar je je abonnement kan verhogen, je verbruik kan bekijken en de laatste facturen kan opvragen. Super handig!

Omdat klanten nu niet meer afhankelijk zijn van de responsetijd van medwerkers, kan de klanttevredenheid hoger uitvallen. Klanten kiezen immers zelf wanneer ze actie willen ondernemen. Wie houdt er nou niet van een efficiënt bedrijf?

Foto van Reinoud en Romana aan het werk op het kantoor van Brthrs2. Verhoogde efficiëntie van bedrijfsvoering

Het beantwoorden van vragen en het doorzetten van standaard taken kost onnodig veel tijd. Deze repetitieve werkzaamheden kunnen goed vervuld worden via een online klantenportaal. Klanten hebben op deze manier op een gemakkelijke en snelle manier toegang tot de informatie die ze nodig hebben. Niet alleen verbeterd dit de efficiëntie van het bedrijf, ook zal het tot meer werkgeluk leiden bij je werknemers. Grote kans dat je medewerkers niet blij worden van het vervullen van constant dezelfde taken.

3. Meer gelegenheid voor ander werk

Dit voordeel komt voor uit de vorige twee voordelen van klantenportalen. Door het gebruik van een klantenportaal, kunnen medewerkers van het bedrijf minder tijd besteden aan het beantwoorden van herhaalde vragen of het verstrekken van bepaalde informatie. Dit geeft hen meer tijd om zich te richten op andere taken, zoals het behandelen van complexere verzoeken of het ontwikkelen van nieuwe producten of diensten. Dit zijn vaak de knelpunten waar organisaties niet genoeg capaciteit voor hebben.

Foto van kristine, robert en reinoud op het kantoor van Brthrs. Terwijl ze tekenen op een whiteboard

4. Meer inzicht in de klant

Een klantenportaal kan ook helpen om beter inzicht te krijgen in het gedrag van klanten. Je hebt immers geen zicht in de weg die een klant aflegt voordat hij jouw organisatie belt of een mail stuurt. Via een web app is deze informatie wel bij te houden.

Via een portaal kan je deze data opvragen en analyseren, Dit geeft een organisatie daarna bijvoorbeeld inzicht in de belangrijkste knelpunten in de customer journey of specifieke vragen van klanten. Door deze punten op te lossen verbeter je de klanttevredenheid, de efficiëntie én de omzet van je organisatie!

5. Positiever brand image

Bedrijven die een klantenportal aanbieden, laten zien dat ze investeren in de relatie met deze klanten. De klant merkt dit aan het gemak waarmee hij zelf zaken kan regelen. Dit resulteert in betere klanttevredenheid en een positiever brand image.

Wie wil er nou geen ambassadeurs maken van zijn klanten? Tevreden klanten vertellen andere, potentiële klanten over je bedrijf. Daarnaast zullen blije klanten sneller terugkomen voor vervolgaankopen. Win-win-situatie dus!

reinoud van brthrs op het kantoor van brthrs in utrecht

Een klantenportaal laten ontwikkelen

Wil je vrijblijvend meer informatie over het laten ontwikkelen van een klantenportaal voor jouw organisatie? Neem dan contact op met Brthrs! We vertellen je graag meer over de voordelen van een klantenportaal voor jouw specifieke case.

Leave a Reply

Naar de inhoud springen