Hoe mobiele applicaties de klantbetrokkenheid kunnen verhogen — Brthrs Agency B.V.

Hoe mobiele applicaties de klantbetrokkenheid kunnen verhogen

Datum: 2020-08-09 | Categorie: Apps | Tags: , ,

Het gebruik van smartphones en daarmee ook mobiele applicaties neemt toe. Daarom is het niet zonder reden dat applicatieontwikkeling als een steeds populairdere tool wordt gezien door bedrijven om de klantbetrokkenheid te verhogen. De klantbetrokkenheid kan op deze manier namelijk een enorme boost krijgen, zonder dat hier een al te hoog marketingbudget voor nodig is.

Hoe kan het dat mobiele applicaties de klantbetrokkenheid en daarmee dus ook de omzet verhogen? En wat moet er gebeuren om succesvol een mobiele applicatie te ontwikkelen om zo het doel van een hogere klantbetrokkenheid te behalen? De antwoorden op deze vragen lees je hier.

Mobiele applicaties als grote inkomstenbron voor bedrijven
Mobiele applicaties hebben zich de afgelopen jaren ontpopt tot grote belangrijke inkomstenbron voor bedrijven. Bedrijven en organisaties als Nike, Amazon en Domino’s Pizza gebruiken applicaties als het middel om nieuwe klanten te bereiken en de verkoop van bestaande klanten te verhogen. Dat de inzet van applicaties als marketingtool effectief is, blijkt wel uit de omzetverwachting van bijna 189 miljard dollar in 2020. Deze verwachting is gebaseerd op de huidige trend zoals die zich voortdoet in de Amerikaanse markt, maar is kenmerkend voor de populariteit van mobiele applicaties. De stijgende omzetgroei is dan ook de reden dat steeds meer bedrijven apps op maat laten ontwikkelen, om in de toekomst concurrerend te blijven. Dit geldt overigens voor alle bedrijven en organisaties, zowel klein als groot.

Lees hier wat de trends zijn op het gebied van mobiele appontwikkeling

Mobiele applicaties verhogen de klantbetrokkenheid en omzet
Mobiele applicaties kunnen de klantbetrokkenheid verhogen en daarmee de verkoop op verschillende manieren stimuleren. Ten eerste verhoogt een applicatie de totale tijd die een consument bij een bepaald merk doorbrengt, waardoor de kans op een aankoop van deze consument wordt vergroot. Mede om deze reden is de mobiele e-commerce goed voor bijna 40 procent van de totale digitale inkomsten.

Daarnaast zorgen mobiele applicaties ervoor dat een klant minder snel een product koopt bij de concurrent. De reden hiervoor is dat consumenten minder snel geneigd zijn verder te kijken voor andere opties en alternatieven, als deze eenmaal de app van een bepaald bedrijf gebruiken. Op het moment dat een consument een applicatie heeft gedownload, er tevreden over is en deze dus gebruikt, switch men minder snel naar de concurrent. Om deze reden kan een persoonlijke applicatie voor bijvoorbeeld een bezorgservice van een restaurant beter werken dan diens aansluiting aan een platform als Thuisbezorgd. Wanneer men op Thuisbezorgd kijkt is de drempel om te switchen naar de concurrent erg laag. In het geval van een persoonlijke applicatie van het restaurant zal men dus minder snel geneigd zijn om te switchen.

Bovenstaand voorbeeld kan worden teruggezien in de stijging van de verkoopresultaten van Domino’s Pizza. De Domino’s App is naar schatting maar liefst 10 miljoen keer gedownload en heeft daarmee de totale e-commerce verkoop met bijna 25 procent verhoogd. Domino’s heeft tevens laten weten dat de app-verkopen het aantal desktop verkopen hebben ingehaald.

Hoe succesvol een mobiele applicatie op maat te ontwikkelen
Om de klantbetrokkenheid te verhogen met behulp van een mobiele applicatie is het allereerst belangrijk goed te weten wie de doelgroep is. Probeer aan de hand van marktonderzoek een profiel op te stellen van de huidige klant. Denk hier bijvoorbeeld aan de leeftijd, het geslacht, de geografische locatie en het inkomen. Wanneer een basisprofiel is opgesteld, is het tijd om verdere data-analyses uit te voeren.

Het bijhouden van data en de bijbehorende data-analyse is een belangrijk onderdeel van online marketing. Hoe meer data er van de doelgroep beschikbaar is, des te beter er kan worden ingespeeld op diens wensen. Klanten gebruiken een applicatie die aansluit bij de wensen en behoeften immers vaker dan een app die hier niet op inspeelt.

Een goed voorbeeld van de succesvolle toepassing van data-analyse is Amazon. De retailgigant houdt een uitgebreide database bij van alle klantinteracties, waarmee kan worden voorspeld welke artikelen relevant zijn voor de consument en welke niet. Dit uit zich in het tonen van relevante suggesties in de app, wat leidt tot meer verkopen.

Focus op het gebruiksontwerp
De User Experience (UX) en User Interface (UI) zijn de sleutels tot succes bij de ontwikkeling van een mobiele applicatie. Simpelweg omdat consumenten slechts een fractie van een seconde nodig hebben om een mening te vormen over een app. Bovendien is men sneller geneigd een applicatie weer te verwijderen als deze niet gebruiksvriendelijk of onaantrekkelijk is. Daarnaast is het belangrijk dat een mobiele applicatie minstens net zo snel en zo niet sneller werkt dan een website.

Een goed voorbeeld van een zeer succesvol gebruiksontwerp is de applicatie van de muziekstreamingsdienst Spotify. Deze app kent een strakke lay-out, eenvoudige navigatie en naadloze integratie met de web app. Het is dan ook niet zomaar dat Spotify de populairste muziekstreamingsdienst ter wereld is.

Conclusie
Mobiele applicaties worden een steeds populairdere manier voor bedrijven om de klantbetrokkenheid te verhogen en daarmee de omzet en bedrijfsgroei op lange termijn te bevorderen, zonder dat hier een enorm marketingbudget voor nodig is. Daarnaast opent de toepassing van persoonlijke mobiele applicaties meerdere deuren voor bedrijven uit iedere branche. Een app kan de producten en diensten vele malen toegankelijker maken, een concurrentievoordeel creëren en de bedrijfsinnovatie stimuleren. Bovendien kunnen mobiele applicaties niet alleen de klantbetrokkenheid verhogen, maar met behulp van gerichte data-analyse ook de producten en diensten van een organisatie helpen te verbeteren.

Het ontwikkelen van een applicatie blijkt soms lastig in de praktijk
De vraag naar mobiele applicaties stijgt, maar het aantal beschikbare software ontwikkelaars is beperkt. Daarom blijkt het soms lastig voor bedrijven om een mobiele applicatie op maat te laten ontwikkelen. Wij van Brthrs kunnen jouw organisatie helpen met de ontwikkeling van een mobiele applicatie op maat. Wil je graag een mobiele applicatie laten ontwikkelingen om zo de klantbetrokkenheid en daarmee de omzet van jouw bedrijf te verhogen? Wij ontwikkelen onder andere iOS apps, Android apps en hybride apps op maat en natuurlijk met alle plezier! Neem contact met ons op om samen te kijken hoe een mobiele applicatie op maat impact kan creëren voor jouw organisatie of onderneming.

Feedback

Mis je iets? Heb je vragen?
Stuur ons dan een berichtje.

Skip to content