Skip to main content

Brthrs ontwikkelt als digitaal bureau apps die door iedereen in dezelfde mate te gebruiken zijn. Dit betekent dat de mobiele applicaties ook door mensen met een functiebeperking zonder ergernissen kunnen worden gebruikt.

Voor sommige organisaties is het hebben van een toegankelijke app wettelijk verplicht, voor anderen (nog) niet. Toch nemen wij altijd vanaf het beginpunt van de ontwikkeling van een app digitale toegankelijkheid als uitgangspunt. In dit artikel lichten we toe waarom we digitaal toegankelijke apps en websites ontwikkelen.

Praktijkervaring met digitaal toegankelijke apps

Als ontwikkelaar van mobiele applicaties heeft Brthrs in het verleden in de praktijk gezien hoe een ontoegankelijke apps onbruikbaar zijn door de doelgroep voor wie de app ontworpen is. Hierdoor is het belang van toegankelijkheid duidelijk geworden. Een goed voorbeeld van zo’n geval is terug te zien in De Stopcoach app.

Deze app is in opdracht van het Trimbos instituut, Pharos en het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) door Brthrs ontworpen. Het doel van de app was rokers ondersteunen bij het stoppen met roken.

Overzichtsscherm van de stopcoach appEen belangrijke doelgroep van De Stopcoach bestaat uit mensen met een lagere sociaal-economische status. Tijdens testsessies bleek dat de taal die in de app gebruikt werd, niet door alle gebruikers begrepen werd. Dit ging ten koste van de effectiviteit van de app. Na de testsessies is de app aangepast, zodat deze voor alle gebruikers hetzelfde resultaat kon bieden. Centraal in deze aanpassen stonden klassieke toegankelijkheid onderwerpen, zoals duidelijke taal, een helder design met grote knoppen en de juiste contrastverhoudingen tussen tekst en achtergrond.

Wat is een digitaal toegankelijke app?

Onze ervaring met De Stopcoach opende onze ogen op het gebied van digitale toegankelijkheid. De eerste digitale drempels waren inmiddels duidelijk, maar er was meer verbetering mogelijk. Het onderzoek naar het antwoord op de vraag ‘wat is een digitaal toegankelijke app’ was begonnen.

Een app is toegankelijk wanneer deze de mogelijkheden voor mensen met een functiebeperking vergroot, waardoor de app door alle gebruikers in dezelfde mate te gebruiken is.

De mate waarin een website of app toegankelijk is, wordt vastgesteld aan de hand van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG). Deze 50 criteria zijn gebaseerd vier basisprincipes: waarneembaarheid, bedienbaar, begrijpelijk en robuust. Voorbeelden van deze criteria zijn ‘of video’s voorzien zijn van ondertiteling’ en ‘of websites via het toetsenbord toegankelijk zijn’.

De WCAG is opgedeeld in drie niveaus: A, AA en AAA die oplopen in mate waarin de criteria te behalen zijn. Niveau A is dus eenvoudiger te behalen dan niveau AA. Wanneer een app aan alle criteria van niveau A en AA voldoet, is deze volgens de wetgeving digitaal toegankelijk.

Foto van kristine, robert en reinoud op het kantoor van Brthrs. Terwijl ze tekenen op een whiteboard

Waarom is digitale toegankelijkheid van belang?

Een digitaal toegankelijke app voldoet dus aan niveaus A en AA van de WCAG. Maar, waarom is het belangrijk dat ontwikkelaars zich richten op toegankelijkheid tijdens de creatie van een app?

De voornaamste reden is natuurlijk het bieden van een inclusieve app, die door alle gebruikers in dezelfde mate kan worden gebruikt. Een functiebeperking zou geen reden moeten zijn waarom jouw app onbruikbaar is. De groep Nederlanders met een functiebeperking kent momenteel zo’n 3 miljoen mensen. Een ontoegankelijke app sluit deze mensen bij voorbaat uit.

Vanuit de wetgeving stimuleren de Europese Unie en de Nederlandse overheid toegankelijke digitale producten, zoals apps en websites. Vanaf 23 juni 2021 moeten alle mobiele applicaties van (semi-)overheidsinstanties aan de toegankelijkheidseisen van de WCAG A en AA voldoen. Bestuurders van instanties die niet voldoen aan de WCAG kunnen dus door de overheid op hun vingers worden getikt.

Verder zal het belang van digitale toegankelijkheid in de toekomst toenemen. Naar verwachting groeit de groep Nederlanders met een functiebeperking als gevolg van vergrijzing. Des te belangrijker is het dus dat een app voor iedereen toegankelijk is.

Als laatste motivatie voor toegankelijkheid staat vergroting van de doelgroep centraal. Apps die door een groter aantal mensen gebruikt kunnen worden, kunnen dus potentieel meer opleveren. Het is dus commercieel gezien ook interessant om apps toegankelijk te maken.

Digitaal toegankelijk mobiele applicatie laten ontwikkelen

Brthrs ontwikkelt apps die voldoen aan de WCAG 2.1 AA. Deze apps zijn voor alle gebruikers in dezelfde mate toegankelijk en voldoen daarom aan de eisen die vanuit de overheid zijn vastgesteld.

Meer weten over het laten ontwikkelen van een digitaal toegankelijke app? We vertellen je graag meer over hoe Brthrs toegankelijke iOS-, Android-, hybride- en web apps ontwikkeld. Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie.

Leave a Reply

Ga naar de inhoud