Skip to main content

Het gebruik en de populariteit van een headless CMS bij de ontwikkeling van websites is in de afgelopen jaren flink toegenomen. Gezien het feit dat gebruikers hun content via meer verschillende platformen dan ooit consumeren is deze stijgende trend dan ook niet zo verassend. De verwachting is daarnaast dat de vraag naar headless CMS systemen zal blijven groeien.

Maar, waarom is het gebruik van een headless CMS steeds populairder en wat is precies het verschil tussen een CMS en een headless CMS? Zijn er naast de voordelen van een headless CMS ook nadelen gekoppeld aan het gebruik van dit systeem? Het antwoord op deze vragen lees je hier.

Wat is een CMS?

Om te begrijpen wat een headless CMS precies inhoud is het belangrijk om eerst de definitie van een CMS te kennen. De afkorting CMS staat voor Content Management Systeem en is simpel gezegd de software die het mogelijk maakt om de content van een website te beheren. Iedereen met toegang tot het CMS kan eenvoudig de content van de website aanpassen, zonder dat hier uitgebreide kennis van programmeertalen zoals HTML en PHP voor nodig is. Op deze manier kan de content als platte tekst worden ingevoerd, waarna het systeem de lay-out verzorgd.

Alle tools die nodig zijn om een website te beheren zijn terug te vinden in het CMS. Voorbeelden van  Content Management Systemen zijn WordPress, Joomla, Drupal en ProcesWire.

Wat is een headless CMS?

Waar een normaal CMS bestaat uit zowel de front-end als back-end, omvat een headless CMS in feite alleen de back-end. In een headless CMS is de ‘body’ (content) gescheiden van de ‘head’ (presentatie). Met behulp van een headless CMS is het mogelijk om de content op verschillende platformen te plaatsen. Hierdoor kunnen bijvoorbeeld blogs vanuit de back-end niet alleen op websites worden geplaatst, maar ook in mobiele apps.

Een headless CMS stelt de data vanuit de back-end beschikbaar als een API-koppeling. Simpel gezegd maakt deze koppeling het mogelijk om data uit te wisselen tussen softwaresystemen. Hierdoor kan de data vanuit het headless CMS worden opgehaald en op verschillende platformen geplaatst worden.

het kantoor van brthrs in utrecht

Het verschil tussen CMS en headless CMS

Een CMS bestaat uit een voor- en achterkant, oftewel de front-end en de back-end. De front-end van een website bestaat uit het visuele gedeelte, ook wel de presentatie. Dit is wat de bezoeker daadwerkelijk ziet als hij of zij een website bezoekt. De back-end bestaat uit het technische gedeelte. Hierin wordt de inhoud aangemaakt en de website onderhouden.

In tegenstelling tot een CMS is een headless CMS feitelijk alleen de back-end. Een Headless CMS is een systeem waarmee de content kan worden gecreëerd en beheerd, zonder dat deze specifiek als front-end wordt meegeleverd. De back-end en front-end worden dankzij een headless CMS als het ware van elkaar gescheiden. Dankzij deze scheiding is het dus mogelijk om één van de twee onderdelen aan te passen zonder dat dit invloed heeft op het andere onderdeel. Hierdoor is het dus mogelijk om back-end aanpassingen te verrichten, waarna deze aangepaste content direct op verschillende platformen beschikbaar zal zijn.

Voordelen van een headless CMS

Een headless CMS is dus erg handig wanneer je content wilt plaatsen op verschillende kanalen, zonder dat je hier uitgebreide kennis van programmeertalen voor nodig hebt. Naast dit voordeel kent een headless CMS nog meer voordelen.

Gemakkelijk content verspreiden over meerdere platformen

Het grote voordeel van een headless CMS bestaat dus vooral uit de mogelijkheid tot het publiceren van content over meerdere platformen, vanuit dezelfde back-end. Dit is natuurlijk erg handig om content beschikbaar te stellen op verschillende apparaten zoals bijvoorbeeld smartphones of smartwatches. In het geval van een normaal CMS is dit namelijk niet zomaar mogelijk. Hiervoor moet er namelijk eerst een extra laag op het CMS worden gebouwd en dat kost veel tijd. Een headless CMS lost dit probleem op, waardoor je dus tijd en geld kan besparen.

Flexibel bouwen aan websites

Een ander voordeel van een headless CMS is de mogelijkheid om als developer en content creator tegelijkertijd aan het werk te gaan. Hierdoor kunnen projecten dus sneller worden ontwikkeld. Daarnaast is een headless CMS voor content marketeers gemakkelijk in gebruik, simpelweg omdat de focus van een headless CMS ligt op het creëren van content op een toegankelijke manier.

Omdat de back-end van een headless CMS is losgekoppeld van de front-end, hebben front-end developers veel keuzevrijheid en ruimte voor eigen input. Complete re-designs van websites zijn hierdoor goedkoper en sneller af te ronden.

Veiligheid

Tenslotte beschikken de meeste headless CMS over hoogwaardige servers met zeer betrouwbare security systemen. Hierdoor is het risico op bijvoorbeeld DDOS aanvallen beperkt. Daarnaast kan de toegang tot het CMS als het ware verborgen worden omdat de front-end is losgekoppeld van de back-end, wat het risico op anonieme aanvallen aanzienlijk vermindert.

Nadelen van een headless CMS

Natuurlijk heeft een headless CMS niet alleen maar voordelen. Zo is een headless CMS iets complexer dan een normaal CMS. Daarnaast kent een headless CMS nog enkele nadelen.

De focus ligt op de inhoud van de content en niet op de vormgeving

Met een headless CMS ligt de focus niet op de presentatie van een website. De back-end is immers losgekoppeld van de front-end (daarom ook de naam headless). Hier moet uiteraard wel rekening mee worden gehouden door content marketeers. Content kan namelijk alleen als pure content worden ingevoerd. Het is met een headless CMS bijvoorbeeld niet mogelijk om de templates in HTML even aan te passen via de back-end.

Vind je het belangrijk om zelf met een pagebuilder pagina’s aan te maken en in te kunnen delen? Dan is een headless CMS waarschijnlijk minder geschikt.

Ontbreken van SEO-functionaliteiten

Een klassiek CMS heeft vaak veel SEO-functionaliteiten ingebouwd. Bij een headless CMS moeten deze eerst vaak zelf opnieuw worden toegevoegd en gekoppeld. Hierdoor kost het wat meer tijd en moeite om een website met headless CMS op het gewenste SEO-niveau te krijgen.

Een headless CMS voor jou

Heb je interesse in een headless CMS of wil je graag nog wat meer over dit onderwerp weten? Of heb je vragen over andere mogelijkheden op het gebied van bouwen en het beheren van websites of applicaties? Neem dan gerust contact met ons op!

reinoud van brthrs op het kantoor van brthrs in utrecht

Leave a Reply

Ga naar de inhoud