Skip to main content

Hoe word je een succesvol sociaal ondernemer? Jochem Hes, co-founder van Naïf, geeft een kijkje in de ontstaansgeschiedenis van het verzorgingsmerk op weg naar hun missie: to do good. Over het zijn van een B corp, hun strijd tegen microplastics en hoe je de plek waar je geboren wordt, beter achterlaat dan hoe je ‘m aantrof.

Kun je iets vertellen over je achtergrond en hoe je Naïf bent gestart?

“Tijdens mijn studietijd in Groningen leerde ik Sjoerd (mede-founder Naïf) kennen, we woonden samen in een huis. Na mijn studie ben ik bij Unilever in de marketing beland, daarna ging ik naar Google. Bij Google legde ik aan de fast movers uit wat Google is en hoe ze Google kunnen gebruiken om hun marketing- en salesdoelstellingen te realiseren. 

Maar Ik miste iets in mijn hand; een tastbaar product waar ik de boer mee op kon. Ook wilde ik zelf iets gaan opzetten. In diezelfde periode – in 2013 – werden zowel ik als Sjoerd vader. Dat veranderde natuurlijk alles en gaf ons daarnaast ook een helder ondernemersdoel.

Want omdat we allebei vader werden, hadden we ineens verzorgingsproducten voor baby’s in onze handen, waarbij ons twee dingen opvielen:

  1. Er waren geen producten van goede kwaliteit; in alle producten zitten ingrediënten die je bij wijze van spreken ook in je auto kon gieten. Niet echt iets om op je pasgeboren baby te smeren.
  2. Weinig van die merken waren ‘cadeau-waardig’. Er stak geen merk bovenuit in branding. Terwijl de wereld van jonge ouders er eentje is waarin veel cadeau wordt gedaan, denk aan Bug a Boo kinderwagens, kinderkleding van Petit Bateau, etcetera. 

Als jonge ouder ben je onzeker, dus je grijpt naar merken die je kan vertrouwen. In de babyverzorgingsproducten ontbrak zo’n merk.”

oprichters van Naif, Jochem Hes en Sjoerd Trompetter kijken lachend naar de camera

De twee founders van Naïf: Jochem Hes (links) en Sjoerd Trompetter.

Over Naïf

Naïf is ontstaan vanuit de visie om pure, natuurlijke en veilige verzorgingsproducten voor baby’s (en inmiddels ook ouders) aan te bieden, zonder onnodige toevoegingen. Met een heldere focus op eenvoud, transparantie en het belang van de allerkleinsten heeft Naïf zich snel onderscheiden als een leidend merk binnen de sector.

Maar je had geen ervaring met het ontwikkelen van een product?

“Ik had wel een beetje ervaring, want bij Unilever werkte ik in de productontwikkeling bij foods en personal care. Ik wist dus wel iets over productontwikkeling, maar had lang niet genoeg ervaring om een heel merk uit de grond te stampen. Dat lijkt op zo’n moment ook heel moeilijk, maar doordat we een goede leverancier vonden, is het gelukt. Ons verhaal trok hem over de streep.”

De filosofie achter Naïf is ‘do good’, voor zowel medewerker als de wereld, hoe is dat zo gekomen?

“Dat gedachtegoed heeft er bij ons altijd ingezeten, je begint een bedrijf niet om de wereld kapot te maken. Het goed willen doen is steeds sterker geworden, hoe langer we in de personal care wereld rondliepen, hoe meer we erachter kwamen hoeveel er mis is met verzorgingsproducten voor baby’s en kinderen. In 9 van de 10 producten zitten microplastics, er wordt teveel verpakkingsmateriaal gebruikt, shampoos bevatten schadelijke stoffen, zo kan ik nog wel even doorgaan. 

Dat willen we tegengaan met onze producten. We willen de plek waar we geboren zijn beter achterlaten, dan hoe we ‘m aantroffen.

We zijn er ook achter gekomen dat we er voor álle ouders willen zijn, niet alleen voor die in Oud-Zuid. Om die reden zijn we actief initiatieven gaan opzoeken die daarbij aansluiten. En hoe meer je die missie uitdraagt, hoe meer dat soort initiatieven ook vanzelf op je af komen.”

Drie tubes verzorgingsproducten van Naïf met een paarse achtergrond

De consument maakt ook steeds meer een draai naar duurzame producten, hoe zie jij de rol van de consument in deze verandering?

“De consument heeft daar inderdaad veel meer een hand in dan vroeger, er wordt steeds meer geëist vanuit de samenleving om de duurzame weg te bewandelen. 

Aan de andere kant merk ik dat je de consument ook moet meenemen in je beslissingen. Zo leren we iedere dag nog nieuwe dingen die we uitleggen aan de consument. 

We kwamen er bijvoorbeeld achter dat billendoekjes voor 70% gemaakt zijn van polyester, oftewel plastic. Dat wisten wij ook niet. Wij hebben toen de koppen bij elkaar gestoken en een goed en natuurlijk alternatief bedacht; eucalyptusvezel. Om dat besef ook door te laten dringen tot de consument, hebben we de vergelijking getrokken dat één pak billendoekjes net zoveel plastic bevat als twee flessen cola. Zo zorg je ervoor dat het bewustzijn bij de consument groeit.”

Jullie missie wordt onderstreept door het zijn van het B corp, waarom wilden jullie een B corp worden?

“Toen we ons gingen verdiepen in dit soort certificeringen voelden we ons het best bij het B corp-schap, mede gestimuleerd door de happy activists zoals Tony’s Chocolonely. Het zijn van een B corp gaat verder dan alleen product of bedrijf, het is een hele brede certificering.

In de afgelopen drie jaar zijn we in B corp-score gestegen van 89,4 naar 111,9. Het leuke is dat zo’n stijging in de B corp-score onze medewerkers veel meer doet dan bijvoorbeeld het aansluiten van een nieuwe winkelketen. Het mooie aan B corp zijn is dat je wordt gedwongen om je steeds te blijven verbeteren, het is een continu proces.”

verschillende producten van Naïf op een paarse achtergrond

Hoe zie jij de rol van tech in ondernemerschap?

“Als je 100 jaar geleden een bedrijf wilde starten, moest je naar de bank om geld op te halen om een goede start te kunnen realiseren. Inmiddels is er een giga aanbod aan betaalbare tech-oplossingen die veel zaken zoals boekhouding en e-commerce voor je oplossen. Zo kun je als startende ondernemer redelijk lean and mean een bedrijf bouwen.”

Hoe denk je dat sociaal ondernemerschap een positieve impact kan maken op de samenleving als geheel? En waarom moeten meer ondernemers zo nadenken?

“Wij geloven dat zakelijk succes prima samengaat met het bijdragen aan een betere wereld. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de volgende generatie. Dat zit ‘m niet alleen in de ingrediënten van onze producten, maar ook in de verpakkingen, verzendmethoden en hoe we op kantoor te werk gaan.

Door onze doelgroep en ons team er bewust van te maken hoe je dingen op een andere – betere manier kan doen, maken we samen die positieve impact. Bijkomend voordeel is dat je met deze mentaliteit ook goede mensen aantrekt.”

Het maken van een positief verschil door sociaal te ondernemen

Eén van de dingen die Brthrs Agency steeds weer een stapje extra laat zetten, is de wil om ons in te zetten voor het ontwikkelen van producten die positief bijdragen aan de maatschappij. Succesvol ondernemen gaat wat ons betreft hand in hand met het maken van een positief verschil.

Vanuit die gedachte delen we verhalen over andere ondernemers die dezelfde waarden delen. Verhalen die niet alleen motiveren, maar je ook aanmoedigen om hetzelfde te doen. 

Vandaag trappen we af met Jochem Hes, mede-oprichter van Naïf, een vernieuwend merk in duurzame verzorgingsproducten. Dit interview is het startpunt van een reeks waarin we de spotlight richten op de impact van sociaal ondernemen.

Ga naar de inhoud