Skip to main content
BlogWebsites

Conversie optimalisatie (CRO)

By september 18, 2021No Comments
Bureau met een Mac computer

Een website kan goed vindbaar zijn in de zoekmachines dankzij een goede SEO strategie of het gebruik van advertenties (SEA), maar desondanks toch te weinig rendement behalen uit het aantal bezoekers. Oftewel, de conversieratio is te laag.

Gelukkig is dit probleem op te lossen dankzij conversie optimalisatie. In deze blog leggen wij je uit wat een conversie is en hoe conversie optimalisatie werkt. Met andere woorden, hoe jij het maximale uit je website kunt halen.

Wat is een conversie?

Een conversie is een bepaalde actie die de bezoeker uitvoert op je website. Hieronder vallen allerlei acties. Denk bijvoorbeeld aan het inschrijven voor een nieuwsbrief, aanklikken van een link, het aanvragen van een offerte of doen van een online aankoop.

Een conversie is dus eigenlijk het uitvoeren van een bepaald doel door de bezoeker op jouw website. In het geval van advertenties wil je dat het doel al wordt behaald voor het bereiken van je website, namelijk het klikken op de advertentie zelf. Dit is dan de eerste conversie.

Conversies worden gemeten aan de hand van de conversieratio. De conversieratio bereken je als volgt: aantal conversies / aantal sessies per pagina.

Wat is conversie optimalisatie (CRO)

De afkorting CRO staat voor Conversion Rate Optimization, oftewel conversie optimalisatie. Conversie optimalisatie heeft als doel om het maximale resultaat uit de bezoekers van een website te halen.

Om het doel van maximale conversies te bereiken wil je dat bezoekers bepaalde acties uitvoeren op een website. Hiervoor moet de website geoptimaliseerd worden. Conversie optimalisatie kan dus ook wel worden gezien als website optimalisatie.

Wanneer een website niet geoptimaliseerd is lopen de bezoekers tegen problemen aan, waardoor ze de gewenste actie niet uitvoeren. In het geval van een geoptimaliseerde website zal dit resulteren in hogere conversies.

Conversie optimalisatie (CRO), hoe werkt dit?

Met conversie optimalisatie wil je het voor de website bezoekers zo gemakkelijk mogelijk te maken bepaalde acties te ondernemen. Hiervoor is het belangrijk om na te denken over drempels waar de bezoekers tegenaan lopen. Dit kun je doen je aan de hand van een aantal stappen:

1. Verzamel en analyseer data

Allereerst is het belangrijk om te weten hoe website er voor staat. Wat zijn de drempels waar bezoekers tegenaan lopen? Wat is de huidige conversie ratio? Hoe zien de relevante analytics-gegevens er uit?

Wat betreft de analytics-gegevens kun je denken aan het aantal bezoekers per pagina, de gemiddelde tijd op de pagina’s en de bouncepercentages.
Daarnaast geeft data in de vorm van heat-, scroll- en clickmaps ook bruikbare informatie. Waar kijken bezoekers naar? Hoe ver scrollen ze door op een pagina en waar klikken ze op?

2. Optimaliseer de klikfrequentie

Naast het klikgedrag op een website speelt het doorklikken naar je website ook een grote rol voor conversie optimalisatie.

De click frequentie, ook wel click through rate (CTR), geeft aan hoe vaak iemand op een advertentie klikt na deze te hebben bekeken. Een hogere click frequentie betekent dus meer verkeer naar je website en dus ook hogere conversies.

Om de klikfrequentie te verhogen ga je op zoek naar de tegenvallende advertenties. Waarom vallen deze tegen? Check de titel tags en meta omschrijvingen. Wordt de advertentie wel goed weergegeven? Klopt de inhoud en het taalgebruik? Is er een duidelijke call-to-action (CTA)?

Een andere mogelijkheid is om te kijken naar de goed scorende advertenties. Waarom scoren deze wel goed en wat is het verschil met de niet goed scorende advertenties? Neem advertenties met een hoge klikfrequentie als voorbeeld om de tegenvallende advertenties te verbeteren. Deze truc kun je natuurlijk ook toepassen bij de tegenvallende pagina’s op je website.

3. Ken je bezoekers

Bij conversie optimalisatie draait het om de bezoekers. Daarom is het belangrijk om goed te weten wie je bezoekers zijn, hoe zij zich gedragen en wat ze zoeken op je website. Uiteindelijk moeten de bezoekers met minimale moeite vinden waarvoor ze komen. Je zou dit kunnen vergelijken met de goede service van een winkel.

Het gedrag van je bezoekers, welke je achterhaald uit de data, kan relevante informatie opleveren. Wanneer je bijvoorbeeld ziet dat bezoekers op content klikken zonder link, weet je dat dit de aandacht trekt.

Een ander voorbeeld kan zijn dat bezoekers niet helemaal naar beneden scrollen op een pagina, terwijl de call-to-action knop zich onderaan de pagina bevindt. Je kunt dan bijvoorbeeld een extra knop toevoegen in het midden van de pagina.

4. Optimaliseer de User Experience (UX)

Een goede User Experience (UX) is cruciaal om ervoor te zorgen dat de bezoekers snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken op een website. Wanneer de User Experience (UX) van je website op orde is zal je dit zeker terugzien in het aantal conversies.

Optimaliseer de User Experience (UX) door afleidende randzaken van je pagina’s te verwijderen. Met andere woorden, verwijder alle vervelende pop-up meldingen.
Daarnaast is het belangrijk om een duidelijke menustructuur in je website te hebben waar de bezoekers gemakkelijk mee kunnen navigeren. Hoe eenvoudiger iemand op een gezochte pagina komt, hoe beter.

Bovendien, zorg bij het optimaliseren van de User Experience (UX) dat de Core Web Vitals van je website op orde zijn.

5. Test en evalueer je resultaten

Tot slot wil je graag weten of de conversie optimalisatie van je website is geslaagd. Een belangrijke laatste stap is daarom het testen en evalueren van de resultaten.

Het testen en evalueren van de resultaten komt neer op het verzamelen van data na je aanpassingen. Zijn er verbeteringen? Wat werkt wel en wat werkt niet? Maak bijvoorbeeld gebruik van A/B testen of multivariate testen.

Conversie optimalisatie komt eigenlijk neer op het analyseren, aanpassen en testen van je website. Omdat zowel je website als de bezoekers zich blijven ontwikkelen, zal conversie optimalisatie altijd een belangrijke rol moeten spelen in iedere online strategie.

Een hogere conversie: conversie optimalisatie voor jouw website

Is de SEO van jouw website op orde en word je goed gevonden in de zoekmachines? Blijken ook de advertenties grotendeels te werken, maar is het aantal conversies van je website laag?

Brthrs Agency helpt je graag met de conversie optimalisatie van jouw website. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op en dan kijken we samen met jou naar de mogelijkheden.

Leave a Reply

Skip to content