Skip to main content

Een app ontwikkelen is de eerste stap, maar als je product eenmaal af is moet je het aan de man brengen. Juist dat is misschien wel de moeilijkste taak voor ontwikkelaars. Aan de hand van onze twee populaire apps Live TV en Scheduled geven we antwoord op een veelgestelde vraag: hoe maak ik mijn app succesvol?

In het kort: de basis van een succesvolle app ligt uiteraard bij je concept zelf en de uitwerking daarvan. Zorg dat het idee iets toevoegt aan het digitale landschap en maak je app beschikbaar in verschillende talen. Focus je niet alleen op iOS, maar sla ook Android niet over. Zoek vervolgens invloedrijke websites die over jouw app willen schrijven. Kwaliteit gaat voor kwantiteit: perfectioneer je primaire functionaliteit en breid pas na publicatie uit met nieuwe features.

1. Allereerst: maak een product waar behoefte naar is

Het lijkt een open deur, maar voordat je überhaupt aan marketing denkt moet je een app maken die wat toevoegt aan het digitale landschap. Onze app Live TV was indertijd baanbrekend: door twee technieken te combineren, konden we alle livestreams van het internet aanbieden in iOS. In de meeste apps werd maar één stream aangeboden. Ook met Scheduled handelen wij vanuit een behoefte en hebben iets bedacht wat niet bestond. Een nuttig en goed werkend product is je belangrijkste basis voor succes.

Lees meer over Scheduled op TechCrunch: https://techcrunch.com/2017/03/30/scheduled-is-a-new-app-that-lets-you-schedule-your-text-messages/

2. De kracht zit in vertalen

Als je app eenmaal werkt en succesvol is, is lokaliseren het sleutelwoord. Jouw concept is misschien geschikt voor iedereen, maar een Fransman wil liever geen Engelstalige app. Als je daaraan voorbij gaat mis je een grote markt. Het loont daarom om je app in zoveel mogelijk talen uit te brengen. Zo is Scheduled onder meer vertaald naar het Frans, Portugees, Italiaans, Engels, Nederlands, Spaans en Chinees. Op die manier kan je met dezelfde features meer mensen bereiken.

Het vertalen van een app klinkt tijdrovend en duur, maar dat hoeft helemaal niet. Gebruikers van Scheduled kwamen zelf naar ons toe met de vraag of wij de app in hun taal konden uitbrengen. Door hen te vragen om die vertaling zelf te maken, creëerden we een user generated vertaling.

3. Sla Android vooral niet over

Laten we eerlijk zijn: jij hebt waarschijnlijk ook meer met iOS dan met Android ;). De producten van Apple spreken creatievelingen nu eenmaal meer aan dan het systeem van Google. Die voorkeur voor Apple betekent echter niet dat je de Android-markt moet overslaan. Het is van grote toegevoegde waarde om jouw app ook uit te brengen in de Google Play Store. Ruim 60% van de smartphones wereldwijd draait immers op Android. Denk hier echter pas na stap 1 en 2 over na, zodat je leerpunten meeneemt in het ontwikkelproces en niet dezelfde fouten maakt.

4. Maak een goede lijst van influencers

Niets beter voor de sales van je product dan positieve aandacht van een invloedrijke partij. Stel daarom een lijst op van goede techsites, die je na het uitbrengen van je app een mailtje kunt sturen. In het geval van Scheduled werd in 20 landen over ons geschreven, waaronder door de grote techsite Techcrunch. Als je app goed in elkaar zit en écht iets toevoegt, besteden websites daar graag aandacht aan.

Hier vind je een goede lijst met techsites: https://promotehour.com/

5. Kijk pas na het publiceren naar nieuwe features

Kwaliteit gaat voor kwantiteit, dus maak het jezelf niet te lastig. Breng je app uit als de primaire functionaliteit goed werkt (zie ook punt 1) en ga daarna pas nadenken over aanvullende features. Je kunt na het uitbrengen van je app immers op andere ideeën komen, door feedback die je van gebruikers ontvangt. Bovendien heb je je handen in de eerste weken vaak vol aan bugfixing. Ook dat is eenvoudiger aan te pakken als je app niet te uitgebreid is.

Ga naar de inhoud