Skip to main content

Dat zoekmachine optimalisatie (SEO) niet meer bestaat uit enkel het vermelden van de juiste zoekwoorden mag duidelijk zijn. De Page Experience, ook wel gebruikerservaring van een website, speelt een steeds grotere rol voor de ranking in de zoekresultaten. Dit blijkt ook uit de aankomende Page Experience Update van Google waarin de Core Web Vitals een belangrijke factor zijn. Deze aankomende update wordt vanaf juni geleidelijk uitgerold als nieuwe ranking factor en zal eind augustus volledig live zijn.

Er is veel gezegd en geschreven over deze impactvolle update. Maar, wat houden de Core Web Vitals precies in? Hoe meet Google deze factoren en hoe belangrijk is het voor jouw website om de Core Web Vitals op orde te hebben? Je leest het in dit artikel.

Wat zijn Core Web Vitals?

De Core Web Vitals zijn een onderdeel van de User Experience. Specifieker, de Core Web Vitals zijn drie metrics waarmee Google de User Experience van een webpagina meet. Deze metrics bestaan uit:

  1. Largest Contentful Paint (LCP)
  2. First Input Delay (FID)
  3. Cumulative Layout Shift (CLS)

Largest Contentful Paint (LCP)

Met deze eerste metric wordt de laadsnelheid van de webpagina gemeten. De laadtijd van een webpagina is een belangrijke factor voor de gebruikerservaring. Niemand wil tenslotte lang wachten bij het openen van een webpagina. Google meet dit door te kijken hoe lang het duurt voordat alle content is geladen. Een laadtijd onder de 2,5 seconden wordt hierbij gezien als goede score. Duurt het laden langer dan 4 seconden? Dan wordt de LCP als slecht beoordeeld. Een laadtijd tussen de 2,5 en 4 seconden beoordeelt Google als matig.

Afbeelding waarin de drie beoordelingen van Google over de LCP worden weergegeven

First Input Delay (FID)

De First Input Delay (FID) meet de interactiviteit tussen de bezoeker en de webpagina. Dit wordt gemeten door Google als de tijd tussen het laden van de pagina en het moment waarop de bezoeker als eerst interactie kan hebben. Hieronder vallen acties als het kunnen aanklikken van knoppen en het invullen van formulieren. Een goede score op de FID is minder dan 100 milliseconden. Een score boven de 300 milliseconden wordt gezien als slecht. Een score tussen de 100 en 300 milliseconden beoordeelt Google als matig.

Afbeelding waarin de drie beoordeling omtrent de CLS worden weergegeven

Cumulative Layout Shift (CLS)

De Cumulative Layout Shift (CLS) omvat de visuele stabiliteit van een webpagina. Voor deze metric is het belangrijk dat de elementen op een pagina niet verschuiven tijdens het laden. De CLS van een webpagina wordt gemeten door te kijken naar de impact fraction en de distance fraction binnen de viewport. Een viewport is ook wel het zichtbare gedeelte van een webpagina. Als een webpagina langer of breder is dan de viewport zal je als gebruiker dus moeten scrollen om de hele pagina te kunnen bekijken.

De impact fraction is het percentage van de viewport dat in beslag wordt genomen door de verschuiving. De distance fraction is het percentage van de afstand binnen de viewport die het verschuivende deel heeft afgelegd. Dit wordt berekend als Impact fraction keer de distance fraction. Een voorbeeld:

Een element dat verschuift neemt 20% van de viewport in beslag en verschuift vervolgens 20% omlaag. De impact friction is in dit geval 40%, ook wel 0,4. Het percentage dat het verschuivende deel heeft afgelegd binnen de viewport (distance fraction) is in dit geval 20% en dus 0,20. De CLS wordt dan berekend als: 0,4 x 0,20 = 0,08. Een goede score op CLS is 0,1 of lager bij 75% van de pagina bezoeken. Een score hoger dan 0,25 wordt beoordeeld als slecht. Een score tussen 0,1 en 0,25 beoordeelt Google als matig.

Afbeelding waarin de drie beoordeling omtrent de FID worden weergegeven

Waarom zijn de Core Web Vitals belangrijk voor Google?

Een goede gebruikerservaring van een website is belangrijk voor Google. Wanneer je iets zoekt wil je dit natuurlijk ook zo snel mogelijk vinden. Daarom is het voor Google belangrijk dat je snel een antwoord krijgt op je zoekopdracht en dus speelt de gebruikservaring een grote rol. Bovendien draagt een hogere gebruikservaring ook bij aan een hogere conversieratio. Daar tegenover staat een lage user experience, waarbij juist een negatief effect op de ranking en conversies van een website wordt behaald.

Waarom Core Web Vitals belangrijk zijn voor de gehele online marketing

Het op orde hebben van de metrics voor de Core Web Vitals gaan verder dan alleen SEO. Ook voor SEA, conversie-optimalisatie en contentmarketing is de gebruiksvriendelijkheid en dus Core Web Vitals van belang. Een slechtere score op de Core Web Vitals verlagen de kwaliteitsscore van een bestemmingspagina, wat ongunstig is voor SEA. De effectiviteit van betaalde zoekcampagnes wordt hiermee verlaagt wat mogelijk resulteert in hogere kosten.

Wanneer de Core Web Vitals op orde zijn kan dit helpen met het in kaart brengen van de relatie tussen de gebruikservaring en conversieratio. Waar nodig kan de gebruikservaring worden verbeterd, wat de conversie-optimalisatie positief beïnvloedt. Hetzelfde geldt op het gebied van contentmarketing. De Core Web Vitals helpen bij het kenbaar maken van de relatie tussen de gebruikservaring en de contentkwaliteit. Mogelijke tekortkomingen op het gebied van betrokkenheid (user engagement) kunnen op deze manier worden verbeterd. 

Dit zijn de overige belangrijke criteria voor een goede Page Experience volgens Google

Naast de Core Web Vitals zijn er momenteel al een aantal andere criteria waar Google de user experience van een webpagina op beoordeeld. Deze punten horen samen met de Core Web Vitals tot de Page Experience Signals en bestaan uit:

  1. Mobile Friendly
  2. Safe Browsing
  3. HTTPS
  4. Non-Intrusive Interstitials

Mobile Friendly

Mobile Friendly, ook wel de mobiele gebruikservaring, speelt een belangrijke rol op het gebied van user experience. Meer dan driekwart van alle paginabezoeken zijn afkomstig van mobiel verkeer. Het is dan ook meer dan logisch dat Google de mobiele gebruikservaring als belangrijke factor meeneemt in de beoordeling van de Page Experience. Daarnaast kiezen steeds meer web developers om deze reden voor een Progressive Web App

Safe Browsing

Safe Browsing wordt al sinds 2007 meegenomen door Google als het gaat om de Page Experience. Hierbij gaat het vooral om de veiligheid en de bestrijding van phishing aanvallen, malware en andere ongewenste virussen. In het geval van een website waarbij mogelijke risico’s worden ontdekt, wordt de toegang voor de gebruiker geblokkeerd. 

HTTPS

HTTPS is een standaard beveiligingsprotocol van een website waarmee de informatie wordt versleuteld tussen de verstuurder en de ontvanger. Op deze manier kunnen ongewenste derde partijen dus geen kwaad verrichten. Bovendien beschermd HTTPS niet alleen de data van de bezoekers, zoals ingevulde gegevens, maar zorgt het er ook voor dat er geen verbinding kan worden gemaakt met een verkeerd adres. HTTPS biedt drie beschermingslagen: versleuteling, gegevensintegriteit en authenticatie. Veiligheid is een belangrijk onderdeel van de Page Experience en het is niet meer dan logisch dat HTTPS hier deel van uitmaakt. 

Non-Intrusive Interstitials

Non-Intrusive Interstitials zijn ook wel opdringerige advertenties. Hierbij kan je dus denken aan vervelende pop-ups. Google is het er mee eens dat ongevraagde en opdringerige pop-ups vervelend zijn en daarom nemen ze de aanwezigheid van dergelijke advertenties mee in de beoordeling van de Page Experience. Zaken als het aanduiden van wettelijke verplichtingen of waarschuwingen, een inlogvenster of een kleine banner worden niet als opdringerige interstitials gezien door Google.

Een website met SEO, SEA en online marketing op maat

Wil jij graag een nieuwe website laten ontwikkelen, of heb je al een website en wil je graag de vindbaarheid van je website verhogen? Wij helpen je graag met de online marketing, SEO en SEA voor jouw website. Wil je weten hoe of heb je andere vragen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en dan kijken we graag samen met jou naar de mogelijkheden.  

Leave a Reply

Ga naar de inhoud