Skip to main content

Brthrs wil een digitale wereld voor iedereen. Ook mensen met een beperking moeten het internet vrij kunnen gebruiken. Maar digitale toegankelijkheid is belangrijk voor ons allemaal. Stel: je moet een website gebruiken en je muis gaat ineens stuk, of je breekt je arm. In dat soort situaties komt toegankelijkheid enorm van pas. Iedereen profiteert van digitaal toegankelijke websites. Toch houden veel websitebouwers er geen rekening mee. Dat is een barrière voor mensen met een beperking, maar het levert ook een minder functioneel product op. Voor de best presterende bedrijven is toegankelijkheid een onmisbaar doel. Waarom? Wij geven je de vier belangrijkste redenen.

1. Digitale toegankelijkheid zorgt voor innovatie

Het ontwikkelen van een digitaal toegankelijke website dwingt je verder te kijken dan het design. Hoe zorg je ervoor dat iemand die slechtziend is je website kan gebruiken? Hoe kan iemand met een lichamelijke beperking door je website navigeren? Dit soort vraagstukken staan dichtbij gebruiksvriendelijkheid. Je wordt gedwongen na te denken over een product dat intuïtief en natuurlijk aanvoelt. In andere woorden: het zorgt voor innovatie. Een bekend voorbeeld is stemherkenning. Deze functionaliteit was in eerste instantie bedoeld voor mensen met een beperking, maar is sindsdien breed ingezet. Hoe vaak vraag jij Siri, Google of Alexa niet om hulp?

2. Digitale toegankelijkheid levert een betere website op

De noodzaak om innovatief te zijn leidt uiteindelijk tot een betere website. Een digitaal toegankelijke website wordt sneller opgepikt door Google, omdat een zoekmachine ’blind’ is voor ontoegankelijke code. Hoe meer toegankelijke code jouw website heeft, hoe beter Google de site kan vinden. Digitaal toegankelijke platformen kenmerken zich daarnaast door hun compacte karakter. De inhoud staat centraal, niet de vormgeving. Daardoor zal een digitaal toegankelijke website sneller inladen en op meer apparaten werken dan een ‘zwaardere’ site. Dat draagt bij aan de gebruiksvriendelijkheid én het bereik van je platform.

3. Digitale toegankelijkheid zorgt voor meer bereik

Zo’n één miljard mensen op deze aardbol heeft een beperking. Dat is 15% van de wereldbevolking! Deze doelgroep neemt toe, onder meer door de vergrijzing. Het is daarom noodzakelijk om na te denken over digitale toegankelijkheid. Om nog maar te zwijgen over het enorme bereik dat je laat liggen als je deze mensen negeert. Forbes schat de wereldwijde doelgroep voor toegankelijkheid op 2,3 miljard! Deze gigantische markt moet benut worden. Digitale toegankelijkheid biedt daarnaast mogelijkheden voor andere doelgroepen. Ook iemand met een gebroken arm heeft er immers baat bij. Denk verder aan het gemak van ondertiteling, als je in een ruimte zit waar geluid geen optie is. Andersom geldt dat ook voor het aanzetten van geluid, wanneer je het scherm niet goed kan zien. Digitale toegankelijkheid vergroot het bereik van je website aanzienlijk.

4. Met digitale toegankelijkheid voldoe je aan wet- en regelgeving

Alleen (semi-)overheidsorganisaties moeten momenteel voldoen aan digitale toegankelijkheid. Het is echter niet ondenkbaar dat dit in de toekomst wordt uitgebreid naar alle Nederlandse websites. Bereid je dus voor en zorg voor een toegankelijke website. Weet je niet precies waar je op moet letten? Brthrs helpt je graag bij het ontwikkelen van een digitaal toegankelijke website. Wij hebben een methode ontwikkeld waarmee we de toegankelijkheid van jouw website doeltreffend kunnen beoordelen. Wil je meer weten? Neem contact met ons op.

Ga naar de inhoud