Skip to main content

Van eind jaren 90 van de vorige eeuw tot halverwege de jaren 00 was keyword stuffing een van de meest effectieve tactieken van SEO’ers. Deze tactiek bestond uit het uitkiezen van een keyword, waarna vervolgens de gehele pagina volgegooid werd met dit keyword. Het algoritme van Google was toendertijd nog niet zo ontwikkeld, waardoor deze pagina’s snel bovenin de zoekresultaten stonden. 

Gelukkig, vooral voor de gebruikers van de zoekmachine, zijn de algoritmes van Google niet zo gemakkelijk meer te manipuleren. Waar het voorheen vooral om de keywords ging, gaat het nu vooral over de context waarin deze woorden staan. Deze vorm van zoeken wordt ook wel semantic search genoemd. In dit artikel wordt uitgelegd wat semantic search precies is en hoe Brthrs inspeelt op het altijd-veranderende algoritme van zoekmachines.

Wat is semantic search precies?

Semantic search is wanneer een zoekmachine, zoals Google, niet alleen op zoekwoorden zoekt, maar juist naar de context van deze zoekwoorden en de relatie tussen deze woorden. Hierdoor is een zoekmachine in staat om het onderwerp van een website veel nauwkeuriger te bepalen dan voorheen.

Er wordt dus niet alleen gekeken naar het gevraagde woord zelf, maar de hele zin, alinea of pagina worden geanalyseerd door de zoekmachine. Op deze manier koppelt de zoekmachine beter een zoekopdracht aan het juiste antwoord. Dit is een van de manieren waarop Google het gebruikers van de zoekmachine gemakkelijker wil maken.

Hoe werkt semantic search?

De algoritmes van Google worden constant geüpdatet. Door de jaren heen heeft de zoekmachine een gigantische database met combinaties van woorden, zinnen, synoniemen en contexten opgebouwd. Hierdoor kunnen woorden die meerdere betekenissen hebben, homoniemen, op de juiste manier door de zoekmachine gelezen worden. Zo weet Google bij het woord ‘arm’ of het over het lichaamsdeel gaat of over het tegenovergestelde van rijk.

De benaming van deze technologie is ‘entity extraction’. Naast het feit dat met semantic search woorden en stukken tekst beter begrepen kunnen worden door Google, kan de zoekmachine ook breder antwoord geven. Een goed voorbeeld hiervan is wat er wordt weergegeven wanneer er gezocht wordt naar bijvoorbeeld een bekend persoon. Hieronder is het zoekresultaat voor ‘Steve Jobs’ weergegeven. 

Uiteraard wordt direct onder de zoekbalk een lijst weergegeven met de meest relevante websites met betrekking tot Steve Jobs. De laatste jaren is Google echter steeds meer zoekopdrachten gaan beantwoorden in de SERP, Search Engine Result Page. Zo valt hier direct af te lezen, wat Steve’s volledige naam was, de religie waar hij toe behoorde, de doodsoorzaak, geboortedatum, familieleden en veel meer informatie.

Google kan deze informatie laten zien vanwege semantic search. De zoekmachine kan zo de belangrijkste punten uit een tekst oppikken om deze weer te geven in de zoekresultaten. Tegenwoordig wordt meer dan 50% van de zoekopdrachten in de zoekresultaten beantwoord door Google. Hierdoor lopen een hoop websites clicks en dus advertentie inkomsten of leads mis.

Google’s BERT-update

Zoals eerder benoemd werd, verbeterd Google non stop de algoritmes die de zoekresultaten bepalen. Dit gebeurt vooral aan de hand van kleinere updates, echter hebben de grootste updates de meeste impact. Eind oktober 2020 lanceerde Google zo’n verbetering aan het algoritme, de BERT-update. Deze update, welke de grootste was van de laatste vijf jaar, was gericht op het verbeteren van semantic search.

BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Google wil met behulp van de BERT update nog betere zoekresultaten kunnen bieden aan gebruikers. Volgens het bedrijf is ongeveer 15% van de zoekopdrachten compleet nieuw, een nog nooit eerder uitgevoerde zoekopdracht. Om deze nieuwe zoektermen zo correct mogelijk te kunnen beantwoorden, wordt dus naar de context gekeken.

De semantic search is verbeterd doordat Google Natural Language Processing is gaan gebruiken. Hierdoor komt volgens het bedrijf de context van een zoekopdracht nog meer centraal te staan. Het is duidelijk dat Google de waarde van semantic search inziet, en hier de komende jaren nog meer in zal investeren. Daarom is het voor websitebeheerders belangrijk om hierop in te spelen.

https://twitter.com/searchliaison/status/1204152378292867074?s=20

Hoe optimaliseer je voor semantic search?

Het belangrijkste om te onderhouden tijdens het creëren van content voor semantic search, is dat wat goed werkt voor gebruikers, ook goed werkt voor Google. De twee vuistregels zijn hierbij een duidelijke structuur en een goed beschreven content van het zoekwoord waar je op gevonden wil worden.

Brthrs doet dit bijvoorbeeld door in de HTML van pagina’s structuur aan te geven, door middel van het benoemen van de verschillende onderdelen van een tekst. Zo bestaan er meerdere semantische HTML5 elementen die gebruikt worden om structuur aan te brengen.

Een andere manier is door te denken vanuit de lezer. Waar wil de lezer precies een antwoord op hebben? Welke vragen kunnen nog meer opkomen bij het lezen van de content? Welke andere onderwerpen, synoniemen, of zoekwoorden zijn nog meer interessant? Door deze mee te nemen, wordt de relevantie van de content vergroot.

Meer weten over semantic search en de content die Brthrs ontwikkelt? Neem contact op om samen impact te kunnen maken met webprojecten die gemakkelijk gevonden worden door de doelgroep.

Ga naar de inhoud