Skip to main content

Het fenomeen chatbot is niet heel nieuw op zich. Sterker nog, chatbots bestaan al meer dan 50 jaar! Al zijn er wel grote verschillen tussen de eenvoudige chatbots van vroeger en, de op kunstmatige intelligentie werkende, chatbots van nu.

Het grootste verschil zit hem in het feit dat de chatbots van voorheen niet meer dan een simpele ‘vraag – antwoord’ software waren, waarin de gebruiker een vraag stelde en de chatbot hier op antwoordde. De chatbots van nu zijn dankzij kunstmatige intelligentie een stuk slimmer en kunnen daardoor veel meer dan alleen een antwoord geven op de vragen van een gebruiker, zoals het kopen van producten of het bestellen van eten. In dit artikel wordt uitgelegd waarom chatbots de toekomst zijn en hoe Brthrs bijdraagt om impact te creëren met een chatbot.

Hoe werkt een op kunstmatige intelligentie gedreven chatbot precies?
Een chatbot die wordt gestuurd door kunstmatige intelligentie is als het ware ‘slimmer’ dan een gewone chatbot van vroeger. Waar deze oudere versies zijn voorgeprogrammeerd met een standaardpakket aan vragen en beschikbare antwoorden, zijn de chatbots van nu zelf-lerend. Zo is een chatbot in staat om zelf te leren wat het goede antwoord is op een vraag. Het aantal beschikbare antwoorden wat de chatbot kan geven bestaat daardoor niet meer uit het voorgeprogrammeerde pakket, maar uit een pakket met oneindige antwoordmogelijkheden. Bovendien wordt dit pakket dagelijks uitgebreid dankzij de zelflerende eigenschap van de chatbot.

Naast het beantwoorden van vragen kan een op kunstmatige intelligentie gedreven chatbot nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan het inplannen van een afspraak of het reserveren van een hotelkamer. Op het moment dat een chatbot toegang heeft tot de benodigde data is deze zelfstandig in staat om allerlei taken uit te voeren. Een moderne chatbot kan eigenlijk alles wat een mens online ook kan en misschien nog wel meer.

Waar gebruik je een chatbot voor?
Een op kunstmatige intelligentie gedreven chatbot kan je dus voor allerlei doeleinden gebruiken, mits de benodigde data beschikbaar is. Je komt een chatbot nu nog het vaakst tegen als ondersteuning van de klantenservice. De chatbot is dan bijvoorbeeld geïmplementeerd op de website of Messenger applicaties zoals Facebook Messenger of WhatsApp. Het gebruik van chatbots door consumenten zal in de toekomst naar verwachting toenemen.

Waar er nu nog gebruik wordt gemaakt van applicaties en websites om informatie op te zoeken of bepaalde taken uit te voeren, kan dit in de toekomst worden uitgevoerd door een chatbot. Het bestellen van eten of je boodschappen kun je laten uitvoeren door een chatbot, maar bijvoorbeeld ook het bestellen van een cadeau voor je jarige schoonmoeder.

Een chatbot als klantenservice
Het implementeren van een chatbot voor de klantenservice heeft meerdere voordelen. Zo kunnen klanten worden geholpen met vragen en problemen zonder dat daar een medewerker aan te pas hoeft te komen. Het komt tenslotte regelmatig voor dat dezelfde vragen worden gesteld. Een chatbot is daarom uitstekend geschikt om zulke vragen snel en efficiënt te beantwoorden. Het voordeel hiervan is dat klanten niet hoeven te wachten tot een medewerker beschikbaar is, maar direct het antwoord krijgen waar ze naar op zoek zijn.

Indien de chatbot het antwoord niet weet kan er altijd nog de hulp worden ingeschakeld van een medewerker. De chatbot zal het juiste antwoord van de medewerker onthouden zodat hij in het vervolg wel direct antwoord kan geven op de vraag. Een ander voordeel is dat de klantenservice dankzij een chatbot dag en nacht bereikbaar zal zijn. Een chatbot hoeft tenslotte niet te slapen of op vakantie. Klanten kunnen dus altijd worden geholpen met hun vragen en hoeven niet meer te wachten op een antwoord. Zo creëer je een positieve impact op je service en klanttevredenheid!

Een chatbot als marketinginstrument
Naast het beantwoorden van vragen is een chatbot is ook in staat is om deze te analyseren. Hierdoor is het mogelijk om een gedetailleerd inzicht te krijgen in de vragen en problemen van klanten en waar ze precies naar op zoek zijn. Op deze manier kan een chatbot dus ook een impact creëren op het gebied van marketing.

Een chatbot kan bijvoorbeeld worden toegepast voor het classificeren van leads. Waar bezoekers van een website voorheen zelf nog contact op moesten nemen, is een chatbot nu in staat om dit te doen. Met een paar eenvoudige vragen begint de chatbot het gesprek met de nieuwe potentiële klant. Door voorgeprogrammeerde antwoordopties in te stellen hoeft de bezoeker alleen maar te klikken op het relevante antwoord en binnen een paar vragen weet de chatbot waar de bezoeker naar op zoek is. Op deze manier kunnen leads worden geclassificeerd door de chatbot. De beste leads worden direct doorgestuurd naar de juiste afdeling zodat deze snel opgevolgd kunnen worden.

Meer weten over chatbots gedreven op kunstmatige intelligentie en de chatbots die Brthrs ontwikkeld? Neem contact met ons op om samen te kijken hoe een chatbot impact kan creëren voor jouw bedrijf.

Ga naar de inhoud