Skip to main content

2022 staat alweer voor de deur! Een nieuw jaar betekent nieuwe trends ontwikkelingen op het gebied van technologie, website en app development.

Hoe gaan deze trends en ontwikkelingen er uit zien en wat zijn de trends voor 2022? In dit artikel blikken wij alvast vooruit op wat je komend jaar kunt verwachten.

Metaverse

We beginnen dit rijtje met de ‘metaverse’. De metaverse is eigenlijk een soort digitaal 3D universum, welke bestaat uit een combinatie van meerdere digitale werelden. Hierbij kan je denken aan virtuele ruimtes, maar ook sociale netwerken, (zakelijke) meetings, websites en eigenlijk alles wat beschikbaar is via het huidige internet. Dit alles bij elkaar vormt een virtueel universum: de metaverse.

De hype rond de metaverse is aangewakkerd sinds de naamsverandering van Facebook naar Meta, eind oktober 2021. Met deze naamsverandering geeft het gigantische techbedrijf aan grote toekomst te zien in de ontwikkelingen van de metaverse.

Een vrouw draagt een VR brilDe mogelijkheden binnen deze virtuele wereld zullen eindeloos zijn. Variërend van sociale netwerken, entertainment, gaming, fitness, zakelijke, educatieve en commerciële mogelijkheden. Vanwege de grote verwachtingen is het belangrijk om zelf tijdig te bedenken welke mogelijkheden er liggen voor jouw organisatie.  

Naast Meta (voorheen dus Facebook), is ook Microsoft druk bezig met de ontwikkelingen binnen de metaverse. Zo wordt er gewerkt aan virtuele meetings via Microsoft Teams, waarbij je met een 3D avatar de virtuele wereld kan betreden en deel kan nemen aan een meeting.

Het doel van de metaverse en deze virtuele meetings is om een echt gevoel van aanwezigheid te creëren. Hiermee moet het videobellen met collega’s worden vervangen door ‘echte’ aanwezigheid in dezelfde virtuele ruimte

Alhoewel er momenteel al het een en ander mogelijk is binnen de virtuele wereld, kan het nog wel even duren voordat het allemaal echt zo ver is. Toch zal het, mede door de grote inzet van techgiganten, niet onwaarschijnlijk zijn dat de metaverse zijn intrede heeft gemaakt voordat je het door hebt.  

Web 3.0

Naast de metaverse is Web 3.0 een andere grote technologische ontwikkeling. Maar, wat is Web 3.0 precies?

Een korte uitleg, beginnende met Web 1.0. Deze eerste versie van het internet bevatte met name het publiceren van informatie, waarbij gebruikers informatie bekeken, maar nog niet zelf actief publiceerde en deelden.

Dit veranderde met Web 2.0, de versie waar we ons nu grotendeels in bevinden. Web 2.0 is een communicatiemiddel waarbij gebruikers informatie kunnen nuttigen en zelf kunnen creëren. De gebruikers zijn in dit geval zelf een actief en belangrijk onderdeel. Sociale platformen zoals Facebook en Airbnb zijn goede voorbeelden van Web 2.0 

Web 3.0 gaat weer een stap verder. Waar Web 2.0 gecentraliseerd is en wordt vormgegeven door grote organisaties en platformen, is Web 3.0 een gedecentraliseerd en interactief netwerk. Web 3.0 kan worden gezien als een open source netwerk waaraan iedereen kan deelnemen, zonder de aanwezigheid van een derde partij. Communicatie gaat in dit geval direct van gebruiker tot gebruiker en niet via een platform of centrale server.

Omdat Web 3.0 gedecentraliseerd is en dus niet afhankelijk van een centrale server, kan het in theorie niet offline gaan. Daarnaast is het Web 3.0 als gedecentraliseerd netwerk een stuk veiliger en betrouwbaarder, ook op het gebied van privacy.

Het aantal ontwikkelingen rondom Web 3.0 en de toenemende hoeveelheid in startups dat zich hiermee bezighoudt is de afgelopen tijd enorm gegroeid. De verwachting is dan ook dat Web 3.0 een grote rol gaat spelen in de nabije toekomst.

Digitale toegankelijkheid

Het belang van digitale toegankelijkheid is anno 2022 niet iets nieuws, maar wel nog belangrijker dan ooit. Zeker gezien de steeds snellere en impactvolle ontwikkelingen van de digitalisering, zoals de opkomst van de metaverse.

Steeds meer organisaties zien dan ook het belang van digitale toegankelijkheid. Het is de verwachting dat deze trend zich komend jaar zal blijven door ontwikkelen.

Foto van kristine, robert en reinoud op het kantoor van Brthrs. Terwijl ze tekenen op een whiteboardAanpasbare apps en websites

De customization, ook wel aanpasbaarheid van apps en websites, gaat hand in hand met toegankelijkheid. Denk hierbij aan het aanpassen van de lay-out van een pagina, met bijvoorbeeld een ‘dark mode’. Handig om ‘s avonds je ogen te beschermen tegen het felle witte licht, of gewoon omdat het je voorkeur is.

Hoe dan ook, toegankelijkheid betekent een betere ervaring voor iedereen en de aanpasbaarheid van een app of website is hierbij absoluut van toegevoegde waarde. Aanpasbare websites spelen bovendien in op de wensen en behoeften van de gebruikers, omdat zij op deze manier tenslotte zelf de pagina of app naar hun eigen hand kunnen zetten.

Steeds meer apps en websites bieden de mogelijkheid tot het aanpassen van de instellingen en lay-out naar persoonlijke voorkeur. Aanpasbaarheid is daarmee een belangrijk thema voor 2022.

Organische SEO belangrijker

Zoekmachine optimalisatie, ook wel SEO, is een van de oudste en meest waardevolle vormen van online marketing en onmisbaar voor iedere website. Waar het voorgaande jaren nog wel eens mogelijk was om met handige tricks of hacks hoger in de zoekmachines te komen, gaat dat vandaag de dag steeds lastiger.

Algoritmes worden slimmer, waarbij de nadruk meer op de inhoud en relevantie wordt gelegd in plaats van enkel de zoekwoorden. Dit betekent dat organische SEO nog belangrijker wordt.

Het doel van organische SEO is om de focus te leggen op content met een echte meerwaarde. Wanneer men een zoekopdracht opgeeft is het belangrijkste voor een zoekmachine om daar zo snel mogelijk een concreet en duidelijk antwoord voor te genereren. Zeker gezien het feit dat kunstmatige intelligentie hier een steeds grotere rol bij vervult. Wat betekent dat zoekopdrachten alsmaar gerichter worden uitgevoerd.

Dit geldt echter nog niet helemaal voor websites gebouwd met de programmeertaal JavaScript. Zoekmachines hebben in tegenstelling tot websites gebouwd met HTML meer moeite met het vinden van zoekopdrachten. De manier waarop JavaScript wordt weergegeven is namelijk erg verschillend in vergelijking met HTML. Gelukkig zijn er tips en tricks om de SEO-score van jouw JavaScript website te optimaliseren.  

User Experience (UX) en User Interface (UI) nog belangrijker

User Experience (UI) en de User Interface (UI) spelen een belangrijke rol wat betreft organische SEO. Een goed werkende, snelle website met een duidelijke uitstraling wordt namelijk hoger geïndexeerd in de zoekmachines.

De gebruikerservaring is van grote invloed voor de ranking in de zoekresultaten. Hierbij zijn met name de Core Web Vitals erg belangrijk. Zorg er dus voor dat deze op orde zijn. Trage en matig presterende websites worden hier namelijk hard op afgerekend.

Het is dan ook niet zomaar dat het design van websites steeds eenvoudiger wordt vormgegeven. De trend op dit gebied kan worden omschreven als ‘less is more’ en dit is niet zonder reden. Zeker gezien het feit dat eenvoudig vormgegeven websites met een korte laadtijd en snelle reactie tijd goed scoren in de zoekmachines.

De voorkeur naar apps boven websites blijft toenemen

Naast een goed werkende, snelle en betrouwbare websites is het hebben van een app steeds belangrijker. De voorkeur naar apps boven websites onder gebruikers blijft toenemen en daarmee is een app eigenlijk onmisbaar.

Toch betekent dit niet direct dat er een compleet nieuwe native of hybride app hoeft te worden ontwikkeld. Je kunt namelijk ook kiezen voor een Progressive Web App (PWA). Belangrijk is wel om in te spelen op deze trend en daarmee op de behoefte van de consument.

Hulp nodig met de ontwikkeling van een website, app of online strategie?

Wil je graag een website of app laten ontwikkelingen voor jouw product of dienst? Of zit je met vragen wat betreft jouw online strategie? Wij van Brtrhs helpen jou graag! Neem gerust vrijblijvend contact met ons op om samen te kijken naar de mogelijkheden. 

Brthrs Agency Team

Ga naar de inhoud