Tips voor de online marketing van lokale ondernemingen tijdens quarantaine — Brthrs Agency B.V.

Tips voor de online marketing van lokale ondernemingen tijdens quarantaine

Datum: 2020-04-10 | Categorie: Blog, Marketing |

Het coronavirus en de maatregelen tegen de verdere verspreiding van het virus raken ons allemaal, hoe dan ook. Een groot deel van Nederland werkt vanuit huis, de horeca kan alleen nog take away maaltijden  verkopen en winkels zien de omzet ook teruglopen. De overheid helpt ondernemers gelukkig financieel. Het mooie aan ondernemers is aan de andere kant dat deze groep juist door hard werken, innovativiteit en creativiteit vaak sterker uit moeilijke situaties komt. 

Juist deze tijd is een goed moment om in te zetten op online marketing. De gemiddelde Nederlander zit tijdens deze lockdown meer op de smartphone en laptop dan gebruikelijk, er moet immers binnen gebleven worden. Dit betekent ook dat de doelgroep zich meer online bevindt dan gebruikelijk. Uitstekende kans voor ondernemers om hierop in te spelen! 

Google Mijn Bedrijf

Een van de belangrijkste factoren in een crisis als deze is juiste informatie. Arjen Lubach vertelde ons al over coronagerelateerd nepnieuws dat via WhatsApp en sociale media verspreid wordt. Als ondernemer kan je helpen om het juiste nieuws bij de juiste personen te krijgen. Door bijvoorbeeld je aangepaste openingstijden op Google Mijn Bedrijf in te voeren, weten je klanten wanneer ze je wel en niet kunnen bereiken. Dit kost enkele minuten en kan zelfs vanaf de web app van Google Mijn Bedrijf, handig!

Goed om te weten voor de horeca

Normaal gesproken straft Google  het gebruik van slimme zoektermen in bedrijfsnamen op Google Mijn Bedrijf af. Een fietsenmaker kan het algoritme bijvoorbeeld manipuleren door zijn bedrijfsnaam op dit platform te veranderen naar ‘Band plakken – fietsreparatie – nieuwe fietsen’, waardoor het bedrijf hoger zal staan in de zoekresultaten voor deze termen. Omdat dit niet zorgt voor een overzichtelijk platform, staat Google dit normaal gesproken niet toe. Voor horecagelegenheden wordt nu een uitzondering gemaakt. Deze bedrijven  kunnen ‘take away’ of ‘bezorgen mogelijk’ toe te voegen, om toch meer klanten te kunnen trekken.

Zet in op e-commerce

Veel grote ketens zetten in op online verkoop van producten, nu dit in fysieke winkels niet meer mogelijk is. Aan de andere kant, bij de consumenten, wordt dit goed ontvangen. Veel webshops en bezorgdiensten kampen met een enorme toename in bestellingen. Niet alleen bestellen mensen in deze tijden regelmatiger wat bij een online winkel, er wordt ook een hele nieuwe doelgroep geactiveerd! Veel mensen moeten wel online bestellen, ook mensen die dit voorheen nooit eerder gedaan hebben. 

Ook voor lokale ondernemers is het openen  van een webshop een uitstekende oplossing om misgelopen omzet in te halen. Wij helpen ondernemers om snel een betaalbare en vooral kwalitatieve website online te hebben. Deze zijn compatible met bestaande Content Management Systemen, zoals WordPress. Ook helpen we ondernemers op weg om zelf producten te kunnen beheren in de digitale omgeving. Momenteel geven we bestaande en nieuwe klanten een halve dag werk gratis. Meer weten? Kijk op Webshopfabriek.com.

Digitale toegankelijkheid

Niet iedereen die momenteel thuis werkt, studeert of verblijft, kan het internet op dezelfde manier bedienen. Een grote groep Nederlanders vereist vanwege bijvoorbeeld een beperking een toegankelijke website of app. Om ondernemers te helpen met het toegankelijk maken van digitale producten, kijken we nu gratis websites en apps na op toegankelijkheid. Zo kan een bredere doelgroep bediend worden. 

Bloggen voor vindbaarheid

Voor veel ondernemers  is bloggen een noodzakelijk kwaad. Vaak is het belang van bloggen bekend, maar is het moeilijk om tijd vrij te maken om het daadwerkelijk te doen. De tijd die nu beschikbaar is, leent zich perfect voor het schrijven van artikelen. Belangrijk is om deze content te schrijven met de zoektermen en  zoekintentie van je doelgroep in gedachten. Welke woorden gebruiken klanten om mij online te vinden? In welke fase van de customer journey bevinden ze zich als ze deze termen gebruiken? Door hier bewust van te zijn en hierop in te spelen verbeter je de organische vindbaarheid van je site (SEO). Geen idee waar je moet beginnen? Brthrs adviseert en ondersteund bedrijven bij het creëren van de juiste content.

Groeien in deze tijd

Verplicht thuiszitten biedt naast veel beperkingen ook kansen juist voor diegene die met een goed idee rondlopen, maar niet weten waar ze moeten beginnen. Dit is hét moment om je goede idee om te zetten in werkelijkheid. Zo kun je deze tijd gebruiken om je product te ontwikkelen en een website op orde te hebben. Brthrs adviseert ondernemers bij het opzetten van start ups. Bij ons zit ondernemerschap in ons bloed. 

Zo kunnen we je adviseren om zelf de stappen te zetten tot je droomproduct of -dienst. Vanuit een Agile Prototyping ontwerpen én produceren we snel een prototype. Door de korte cycli is het verkoopbare product klaar wanneer de corona maatregelen opgeheven zijn.

Samen impact maken

Je organisatie sterker uit deze crisis laten komen? We helpen graag mee! Neem vrijblijvend contact met ons op voor een digitale kop koffie om te kijken hoe we je verder kunnen helpen.

Feedback

Mis je iets? Heb je vragen?
Stuur ons dan een berichtje.

Skip to content