Skip to main content

Universal Analytics is verleden tijd, Google Analytics 4 is de toekomst!

Google heeft midden oktober de nieuwe generatie Analytics gelanceerd. Deze nieuwe generatie biedt nieuwe voordelen en werkwijzen. In dit artikel bespreken we de nieuwe features van Google Analytics 4 (GA4), wat de voordelen zijn en geven we een aantal tips om jouw GA4 property goed in te stellen.

Verschil UA en GA4

De afgelopen jaren heeft Universal Analytics (UA) alle marketeers geholpen met het in kaart brengen van het gedrag van websitebezoekers door middel van de handige tools die UA te bieden had. Maar de manier waarop naar bezoekersgedrag wordt gekeken gaat er in de nieuwe Analytics iets anders uitzien. Waar UA zich vooral richtte op pageviews, richt GA4 zich op website events. Dit houdt in dat Google niet langer alleen kijkt naar pageviews en bouncepercentages, maar zich meer bezig gaat houden met wat er precies op een pagina gebeurt.

Dit is enorm interessant voor marketeers en geeft je de mogelijkheid een websites nóg beter te optimaliseren voor de gebruiker en je conversie te verhogen.

Ook biedt GA4 de mogelijkheid om je app activiteiten in dit programma te meten. Voorheen had je twee programma’s nodig om je analytics te volgen: Firebase voor apps, Google Analytics voor websites. Maar in GA4 zijn deze twee met elkaar verbonden. Als je een app hebt met een bijbehorende website dan kun je deze nu met elkaar vergelijken en beide analytics in één programma zien. Super handig!

What’s new?

Met een nieuwe versie van Google Analytics komen natuurlijk nieuwe opties kijken. Ook de lay-out van het programma ziet er wat anders uit.
Zoals je hier op de afbeeldingen kunt zien ziet de linker interface van GA4 er anders uit ziet. Het heeft meer en ook andere features dan UA. Dit is aan begin natuurlijk even wennen, maar het biedt meer opties dan UA.

Een handige nieuwe feature van GA4 is dat je nu ook events (gebeurtenissen) kunt instellen zonder Google Tag Manager. Er zijn nu een aantal standaard events binnen GA4 zoals scroll-diepte, downloads en videoweergaven maar je kunt zelf ook nog extra events aan toevoegen in het programma zelf. Dit is enorm handig en scheelt een hoop tijd en gedoe met Google Tag Manager. Voor sommige custom-events zul je in sommige gevallen nog wel met Tag Manager moeten werken.

De menubalk van GA4 De menubalk van UA

Google zal ook meer gebruik maken van machine learning. Dat wil zeggen dat de algoritmes van Google jouw website verkeer gaan analyseren. Op basis van deze analyses kan Analytics tips en voorspellingen geven over het gedrag van jouw doelgroep. Hierdoor kan je veel sneller anticiperen op nieuwe inzichten die Google jou nu automatisch geeft.

Een van de meest interessante nieuwe functies van GA4 is de uitbreiding van de rapportage-, analyse- en aanpassingstools. Met een set sjablonen ben je in staat om het gebruikersgedrag te analyseren met verbeterde gebruikerservaringen, op een manier die we eerder nog niet kende in Universal Analytics.

De templates van GA4

Wat nu?

Een nieuwe versie van Google Analytics? Moet ik nu gelijk overstappen? Wat gebeurt er met mijn oude data? Geen paniek, Universal Analytics blijft voorlopig nog in de huidige vorm bestaan. De volledig overgang naar Google Analytics 4 zal geleidelijk gebeuren en je kunt de twee programma’s voorlopig naast elkaar op je website laten lopen.

Helaas kan alle data van de vorige versie van Analytics niet worden meegenomen naar GA4 omdat het gegevensmodel van de nieuwe versie erg anders is. Het is daarom slim om wel alvast over te stappen naar de nieuwe versie van Google Analytics zodat deze nieuwe property alvast alle nieuwe data van websitebezoekers kan opslaan. Zo heb je al een goed databestand wanneer je volledig overgaat op de nieuwe generatie Analytics.

Een aantal GA4 tips

Starten met de nieuwe Google Analytics kan overweldigend aanvoelen. Naast de eerdere tip dat het handig is om GA4 alvast op je website te installeren hebben we enkele extra tips om meer te halen uit GA4:

#1 Stel zoveel mogelijk relevante events in voor jouw website. Hoe meer events op de website staan, hoe beter je het gedrag van jouw websitebezoekers kunt meten. Zo zal je (nog!) meer inzicht krijgen in de doelgroep, waardoor je beter in staat bent om de website op de doelgroep af te stemmen.

#2 Verbind het nieuwe GA4 property met Google Ads. Door deze verbinding worden de gegevens vanuit Analytics gedeeld met Google Ads. Dit zorgt voor meer bruikbare informatie voor Google Ads, waardoor campagnes beter geoptimaliseerd kunnen worden.

#3 Wanneer je een nieuw GA4 property hebt gemaakt, staat het gegevensbehoud automatisch op 2 maanden. Uiteraard wil je je bezoekersgegevens zolang mogelijk behouden. Stel deze daarom in op 14 maanden. Dit kan via ‘Beheerder’ -> ‘Gegevensinstellingen’ -> ‘Gegevensbehoud’. In de onderstaande afbeelding is te zien hoe dit in de praktijk gaat.

Visuele uitleg van het veranderen van het bewaren van gegevens#4 Het werd eerder in dit artikel al benoemt, maar verwijder het ‘oude’ Analytics property niet! Je nieuwe GA4 property heeft tijd nodig om nieuwe data te verzamelen, dus je hebt je UA data nog hard nodig.

Leave a Reply

Ga naar de inhoud