Skip to main content

Een minimal viable product (MVP) is een methode voor bedrijven om slimmer, sneller en succesvoller te werken. Deze methode is één van de kernonderdelen van de uit Silicon Valley afkomstige ‘lean startup’ methodologie. In deze manier van werken gaat met er van uit dat de simpelste oplossing meestal de beste is.

Maar wat is een Minimal Viable Product precies? Hoe werkt dit in de praktijk en wat zijn de voordelen van een MVP? Het antwoord op deze vragen lees je hier.  

Wat is een Minimal Viable Product (MVP)?

Zoals de naam het eigenlijk al zegt is een Minimal Viable Product (MVP) een minimale versie van jouw digitale product. In feite is het een werkende basisversie van een digitaal product waarbij de belangrijkste punten van jouw idee centraal staan, nog zonder de mogelijke extra opties. Om het iets eenvoudiger uit te leggen: je kan een MVP zien als de eerste laag van een stapeltaart. Een MVP kan zowel de basisversie van een nieuwe website als van een nieuwe app zijn.

Omdat een MVP een werkende basisversie is kan deze al heel vroeg in het ontwikkelingsproces worden opgeleverd. Op het moment dat een MVP live is kan er feedback worden verzameld vanuit de gebruikers. Aan de hand van deze feedback kan een MVP vervolgens verder worden doorontwikkeld tot de optimale website of app, zonder dat hier veel tijd en geld voor nodig is. Op deze manier ontwikkel je precies de website of app waar de gebruikers echt behoefte aan hebben. 

Hoe werkt een MVP in de praktijk?

Je kan een MVP dus vergelijken met de bodemlaag van een stapeltaart, maar hoe werkt dat in de praktijk? Het komt erop neer dat de ontwikkeling van een MVP zich met name focust op het ontwikkelingsproces, in plaats van het eindproduct. De ontwikkeling van applicaties of een website is tenslotte nooit helemaal af. Na de lancering van het product ben je niet ineens klaar. Net als jouw bedrijf blijft een digitaal product immers in beweging. Daarom is het dan ook van belang dat jouw website of applicatie blijft meegroeien.

Om tot een succesvol MVP te komen is het belangrijk voor jezelf te weten wat precies het doel is van jouw nieuwe website of app en waarom de eindgebruiker het wil gebruiken. Met andere woorden: wat wil je precies bereiken? Dit kan zowel een groot en breed concept zijn als een kleinschalig idee. Voor beide situaties is het daarom goed om te beginnen met een eenvoudige basis. Op deze manier kan je vanuit dit punt door ontwikkelen naar het grotere concept, of kijken wat er nog meer mogelijk is vanuit het kleinschalige idee. In de praktijk begin je met een MVP dus altijd bij de basis, zonder extra features en een fancy design. Puur gericht op het doel van het product.

De voordelen van een MVP

Het ontwikkelen van een MVP biedt meerdere voordelen voor jouw bedrijf. Behalve het besparen van tijd, geld en moeite zijn er nog meer voordelen te benoemen.

Test jouw ideeën uit zonder grote risico’s

Deze situatie is wellicht herkenbaar: je hebt een goed en innovatief idee, maar je twijfelt aan de haalbaarheid en slagingskans. Neem je dan het risico door veel tijd en geld te investeren in een project dat misschien toch geen succes blijkt te zijn?

Een MVP biedt hier de oplossing voor. Een van de grote voordelen van een MVP is namelijk de mogelijkheid om ideeën uit te testen zonder grote risico’s. Je lanceert immers een basisversie van het idee, voor aanzienlijk lagere kosten dan een volledig uitgewerkte versie. Op het moment dat het idee een succes blijkt kan dit verder worden doorontwikkeld. Mocht het toch geen succes blijken, dan heeft dit niet direct grote financiële gevolgen voor jouw bedrijf.

Bovendien is het middels de feedback van de gebruikers mogelijk om de nodige aanpassingen te verrichten, al vroeg in het ontwikkelingsproces. Dankzij het continue proces van testen en ontwikkelen kan je jouw idee nog beter optimaliseren naar de behoeften van de gebruikers. Zonder een groot startbudget, maar wel met de gewenste resultaten.

Een snellere release van jouw website of app

Dankzij een MVP kan je jouw idee voor een nieuwe website of app binnen no time online hebben. Dat terwijl de volledige ontwikkeling van een website of app meestal weken en soms zelfs maanden kan duren. De snelle release van een MVP heeft er alles mee te maken dat het product simpel wordt gehouden. Geen overbodige functies maar puur de uitvoering van jouw idee. 

Daarnaast heeft het snel online hebben van jouw nieuwe website of app het voordeel van zichtbaarheid en vindbaarheid. Een website of applicatie die nog niet gelanceerd is, is tenslotte ook niet vindbaar. Met de vindbaarheid van jouw nieuwe product trek je eerder de aandacht van de gebruikers en dus nieuwe klanten. Bovendien beschik je snel over een fysiek product, wat belangrijk is als er investeerders zijn betrokken in jouw idee. Zij hoeven dankzij een MVP namelijk niet lang te wachten op een zichtbaar resultaat.

Geen verspilde ontwikkelingsuren

Tijdens de ontwikkeling van een nieuwe website of app komen er vaak allerlei nieuwe ideeën en extra mogelijkheden naar boven. Dit is leuk en kan ook zeker een toegevoegde waarde zijn, maar extra ontwikkelingen kosten ook extra tijd en dus meer geld. Daarnaast weet je van tevoren nooit zeker of de extra functies ook daadwerkelijk een succes zijn.

Het ontwikkelingsproces van een MVP focust zich op het testen van ideeën en de optimalisatie aan de hand van feedback van de gebruikers. Zo voorkom je verspilde ontwikkelingsuren aan extra functies die achteraf weinig worden gebruikt.

Alle ruimte voor nieuwe ontwikkelingen en innovaties

Op het moment dat een MVP is gelanceerd en online staat, betekent dit dus niet dat het product af is. Integendeel, het gaat ontwikkelingsproces gaat nu pas echt beginnen. Een ontwikkelingsproces met alle ruimte voor innovaties en nieuwe ideeën, geoptimaliseerd op de behoeften van de eindgebruikers.

Deze grote platformen zijn ook ooit begonnen met een MVP

Om de werking van een MVP nog beter te illustreren zijn hieronder enkele praktijkvoorbeelden van grote platformen die ook ooit op deze manier zijn begonnen.

Spotify

Het bekende en wereldwijde muziekplatform van Spotify is in 2006 gelanceerd op basis van twee eenvoudige assumpties. Ten eerste gingen ze ervan uit dat gebruikers het prima vinden om muziek te streamen, in plaats van het te bezitten. Daarnaast hadden ze het idee dat artiesten en platenlabels het goed zouden vinden als hun muziek werd gestreamd.

Aan de hand van deze assumpties werd een MVP gebouwd en gelanceerd. Dit werd vervolgens getest door familie en vrienden, waarna het aan de hand van feedback verder werd geoptimaliseerd. Uiteindelijk heeft Spotify dankzij een goed werkende MVP investeerders en platenlabels kunnen overtuigen van hun idee, wat vervolgens is uitgegroeid tot de grootste muziekstreamingdienst ter wereld.

Airbnb

Ook Airbnb ging ook van start als een MVP in 2008. De bedenkers van het platform zaten in geldnood en moesten iets verzinnen om de huur voor de komende maand te kunnen betalen. Dit bracht ze op het idee om hun huiskamer om te toveren in een bed and breakfast. Toen dit een succes bleek te zijn zette ze een eenvoudige website op, in de vorm van een MVP. Nu, iets meer dan tien jaar later, is Airbnb uitgegroeid tot een miljardenbedrijf.

Amazon

Amazon, het waardevolste bedrijf ter wereld op dit moment, is ook ooit begonnen in de vorm van een MVP. Terug in het begin van de jaren 90’ had oprichter en CEO Jeff Bezos plannen om online producten te verkopen. Hij stelde een lijst samen bestaand uit video’s, computer software, hardware en boeken. Hij kwam tot de conclusie dat de online verkoop van boeken de grootste kans van slagen had.

Ergens in een garage in Washington werkte hij dit idee uit als een MVP. Het idee bleek een succes en er werden meer producten toegevoegd aan de website, waarna het langzamerhand uitgroeide tot de grootste retailer ter wereld.  

Een succesvol MVP volledig afgestemd op jouw idee

Wil je graag een nieuwe app of website? Dan hoeft dit dus niet altijd groot, tijdrovend en duur project te zijn. Dankzij het gebruik van een MVP heb je jouw nieuwe digitale product niet alleen goedkoper, maar ook sneller online staan. Wij van Brthrs denken graag met je mee over de ontwikkeling van jouw MVP. Neem gerust vrijblijvend contact met ons op over de mogelijkheden voor jouw organisatie.

Leave a Reply

Ga naar de inhoud