Skip to main content
MarketingWebshopsWebsites

Google Chrome gaat stoppen met third-party cookies

By augustus 20, 2021No Comments
Werkblad voor met koekjes

Third-party cookies, vrij vertaald als cookies geplaatst door derde partijen, worden afgeschaft door Google. Dit betekent dat we de third-party cookies niet meer terug zullen zien in ’s werelds meest populaire browser, Google Chrome.

Dat Google gaat stoppen met third-party cookies was al bekend. Dit stond oorspronkelijk gepland in 2022, maar onlangs heeft Google bekendgemaakt dat deze update is uitgesteld tot eind 2023. Hoe dan ook, Google gaat stoppen met third-party cookies.

Maar, wat zijn deze third-party cookies precies? Belangrijker nog, wat zijn de gevolgen van deze update van Google? En wat betekent dit voor jou? We geven je hier graag het antwoord op deze vragen.

Telefoon met een icoon van Google Chrome

Wat zijn third-party cookies precies?

Cookies zijn kleine bestanden die vanuit een website op de computer van de bezoeker worden geplaatst. Hiermee kan de ene gebruiker van de andere worden onderscheden, maar cookies zorgen bovendien voor belangrijke data.

Cookies kunnen worden onderscheden in first-party cookies en third-party cookies. In het geval van first-party cookies wordt de data verzameld vanuit de website zelf. First party cookies dragen bij aan het beter functioneren van een website. Zo blijf je bijvoorbeeld ingelogd na het afsluiten van de browser.

Zoals de naam het al zegt zijn Third-party cookies afkomstig van derden en dus niet vanuit de website zelf. Third-party cookies worden gebruikt om data te verzamelen van internetgebruikers. Aan de hand van deze data worden klantprofielen opgesteld en kunnen advertenties worden geoptimaliseerd.

Je hebt de werking van third-party cookies waarschijnlijk als eens ervaren. Bijvoorbeeld wanneer je nieuwe schoenen wilt kopen. Je kijkt eerst even in de webshop van je favoriete merk, maar besluit nog niks te kopen. Enkele dagen later zie je de schoenen waar je naar hebt gezocht terug in je timeline van Facebook of Instagram.

Toeval? Zeker niet. Dit is hoe third-party cookies werken, maar dat zal na de aankomende update van Google veranderen.

Wat zijn de gevolgen van deze update?

Allereerst is het belangrijk om te weten dat de afschaffing van third-party cookies vanuit Google geen effect heeft voor mobiel dataverkeer. Third-party cookies zijn namelijk niet nodig op mobiele apparaten. Het besturingssysteem van een mobiel apparaat geeft namelijk automatisch al een uniek tracking-ID mee, mits je hier toestemming voor geeft.

De afschaffing van third-party cookies heeft dus alleen gevolgen voor desktopgebruikers. Of je hier als internetgebruiker ook daadwerkelijk iets van zult merken is nog maar de vraag. Advertenties en first-party cookies blijven immers gewoon bestaan.

De gevolgen voor adverteerders

Als adverteerder wordt het verzamelen van data en opbouwen van klantprofielen daarentegen wel een stuk lastiger. Zonder third-party cookies beschik je simpelweg over minder data. Je zult dus op andere manieren klanten naar je website moeten lokken.

Cookies vanuit je eigen website en social media kanalen blijven nog wel actief. Met deze first-party cookies is het mogelijk om vanuit ‘eigen’ data klantprofielen op te bouwen om hier vervolgens effectief mee te adverteren.

Hoe bereidt je jouw website voor op deze update?

De afschaffing van third-party cookies betekent niet dat het gedaan is met gericht adverteren aan de hand van dataverzameling. Integendeel, het verzamelen van data en opbouwen van klantprofielen blijft mogelijk. Zo kun je effectief gebruik maken van first-party cookies, maar daarnaast zijn er meerdere oplossingen te bedenken.

Target je advertenties op de juiste context

Door je te richten op context zorg je ervoor dat jouw advertenties aansluiten bij de context van de webpagina of blog. Op deze manier krijgen de bezoekers relevante advertenties te zijn, waardoor zij eerder geneigd zijn hier op in te gaan. Het op de juiste manier gebruik maken van zoekwoorden speelt hierbij een belangrijke rol.

Focus je op SEO

Adverteren zal na de afschaffing van third-party cookies dus lastiger worden. Focus je daarom op organisch verkeer met behulp van SEO, linkbuilding en contentmarketing. Een hoge score in de zoekresultaten is momenteel al een belangrijke factor, maar dit zal na de afschaffing van third-party cookies nog belangrijker worden.

Laat je bezoekers inloggen

Een mogelijkheid is het laten inloggen op je website door je klanten. Op deze manier geef je jouw bezoekers een uniek ID mee, waarmee data kan worden verzameld. Online kledingwinkels maken hier bijvoorbeeld graag gebruik van, maar deze strategie kan voor iedere website worden toegepast. Let wel op, het onnodig laten inloggen kan bezoekers ook afschrikken.

Laptop met Google open

Het uitschakelen van cookies is dus niet meer nodig?

Wanneer je via een desktop over het internet surft zal je na de afschaffing van third-party cookies dus niet meer worden gevolgd door allerlei websites. Wel wordt er nog steeds data verzameld door de websites die jij bezoekt, mits je hier akkoord mee gaat.

Het uitschakelen van cookies blijft dus een vrije keuze. Dataverzameling zal blijven bestaan en nieuwe manieren van dataverzameling zullen na de afschaffing van third-party cookies ontstaan. Voor zowel internetgebruikers als online marketeers zal dit dus zijn voor- en nadelen hebben.

Meer bezoekers voor jouw website of webshop

Google gaat dus stoppen met third-party cookies, maar dit hoeft niet te betekenen dat jouw website of webshop minder bezoekers zal trekken. Dankzij een goede en duidelijke strategie en een geoptimaliseerde website kan je zorgen voor een veel bezochte site met relevante bezoekers.

Heb je vragen? Wij van Brthrs Agency helpen jou graag op weg. Neem gerust contact met ons op en dan kijken we samen met jou naar de mogelijkheden.

Leave a Reply

Skip to content