Apps ontwikkelen: van hebbedingetje tot essentieel hulpmiddel in het bedrijf

Datum: 2017-10-11 | Categorie: Apps, Marketing |

Apps worden vaak beschouwd als een manier om je bedrijf aan de man te brengen; een marketingtool. De app als reclamezuil is echter niet realistisch. Jouw applicatie moet iets doen dat opvalt; iets waar de gebruiker wat aan heeft. Voor veel bedrijven is dat een moeilijke opgave, maar de explosieve stijging van bedrijfsapps toont aan dat niet alleen de consument eindgebruiker hoeft te zijn. Binnen het bedrijf kan de app een essentiele schakel zijn. 

“We moeten een app”

Is er in 10 jaar veel veranderd in de wereld van apps? Als je op je smartphone je mail checkt, een reis plant en op Buienradar kijkt of het droog blijft, zou je zomaar kunnen denken van niet.

En in wezen is dat ook zo. Natuurlijk: apps zijn beter en veelzijdiger, maar Buienradar, je reisplanner en onze eigen app Scheduled worden nog altijd ontwikkeld onder het mom van Apple’s beroemde slogan: ‘There’s an app for that.’ Slimme tooltjes om iets in het dagelijks leven gemakkelijker te maken voor de consument.

Bedrijven zagen na de eerste successen van apps – meestal gemaakt door zelfstandige ontwikkelaars – meteen dat er veel te verdienen viel in de App Store. De markt werd al snel overspoeld en vaak allesbehalve doelbewust ingezet. Een app was bovenal een marketingtool om ‘hip’ over te komen. De uitspraak “We moeten een app”, zal je als developer of marketeer bekend voorkomen. De slogan ‘There’s an app for that’ werd al gauw ‘There are 2.343 apps for that’.

Een andere manier van denken

Hoewel een ondernemer wellicht nog steeds verzucht dat hij een app ‘moet’, dringt het besef langzaam door dat het hebben niet voldoende meer is. Immers; iedereen met een computer en Google-verstand kan de App Store bestormen met zijn concept. Een tool als ‘App machine’ tovert jouw idee zonder veel moeite om in een app – hoewel daar genoeg limitaties aan zitten. En wat is het nut van een app voor bouwbedrijven en accountantskantoren, die er vaak niet meer dan de inhoud van de website in plaatsen?

Het maakt apps als marketingtool niet nutteloos, maar vereist wel een andere manier van denken. Het is belangrijk te beseffen dat een app geen extra reclamezuil voor je bedrijf is, zoals vaak wordt gedacht, maar dat het iets moet doen dat opvalt. Iets waar de eindgebruiker wat aan heeft.

Neem bijvoorbeeld de app die wij voor Eneco hebben ontwikkeld. De energie-aanbieder kwam met de vraag of wij zonne-energie onder de aandacht konden brengen bij het publiek.

Met de Zonne-simulator app is het mogelijk om virtueel zonnepanelen op je dak te leggen. Op die manier brachten wij niet alleen het product van Eneco onder de aandacht van gebruikers, maar lieten wij hen dat product ook ervaren. Functionaliteit als hoofddoel, met op de achtergrond het marketingdoel, is een ideale wisselwerking voor een app.

Apps voor bedrijven

Maar niet alleen consumenten hoeven eindgebruiker te zijn van een app. Die gedachte vertaalt zich in de explosieve stijging van bedrijfsapps. Niet alleen een bedrijfschatprogramma als Slack, maar ook apps om specifieke taken en processen binnen het bedrijf te verbeteren.

Zo ontwikkelden wij voor CrewVessel een app waarmee schippers hun verslagen kunnen invoeren, waar dat voorheen op allemaal papieren lijsten en checklists gebeurde. Dit levert een hoop voordelen op: het gaat sneller, er worden minder fouten gemaakt en er wordt automatisch data verzameld.

Toch is het kostenplaatje voor bedrijven vaak een reden om geen app te ontwikkelen. Zonde, want het maken van een app is juist een investering. Het is geen marketingtool en moet ook niet op die manier gefinancierd worden. Voordat wij een app ontwikkelen, berekenen wij altijd of deze ook écht iets gaat opleveren. Kortom: of het de ontwikkeling überhaupt waard is. Dit is een groot verschil met het maken van een app omdat het ‘moet’. In veel gevallen blijkt dat het digitaliseren van een werkproces zorgt dat je de investering er in een jaar uit hebt.

De slogan: “There’s an app for that” blijft gelden bij het ontwikkelen van een app, maar de horizon is in 10 jaar enorm verbreed. Een app is niet enkel een handig hebbedingetje, maar kan ook een essentiële plaats innemen binnen het bedrijf. Benieuwd hoe een app jouw bedrijf kan helpen? Wij helpen je graag op weg. Stuur ons een mailtje op we@brth.rs of bel +31 30 320 06 01

Feedback

Mis je iets? Heb je vragen?
Stuur ons dan een berichtje.