5 redenen waarom een proof of concept jouw idee in leven houdt — Brthrs Agency B.V.

5 redenen waarom een proof of concept jouw idee in leven houdt

Datum: 2017-03-13 | Categorie: Blog, Startups | Tags: , , , ,

Jouw digitale concept gaat de wereld veroveren, dat weet je zeker. Maar ja: met slechts een idee op papier is het lastig om investeerders of potentiële gebruikers te overtuigen van je gelijk. 

Maar misschien nog belangrijker: als je idee halverwege het project toch niet zo sterk is als je dacht, zit je met een probleem. Een proof of concept – een uitgewerkte showcase die de waarde van je concept bewijst – is daarom een nuttige fase in de ontwikkeling van je project. In dit artikel geven we je vijf goede redenen waarom.

In het kort

Een proof of concept dwingt je tot het uitwerken van je idee, en maakt je vroeg attent op valkuilen en struikelblokken. Je kunt je potentiële gebruiker het product al in de conceptfase laten ervaren, en hebt veel aan de feedback die hieruit voortkomt. Dat bespaart tijd en geld. Ook veel negatieve feedback op je proof of concept kan positief zijn: je moet je ideeën in dat geval misschien een andere richting opsturen dan je vooraf van plan was.

5. Je ontdekt struikelblokken in een vroeg stadium

Laten we eerlijk zijn: in de eerste fase van je project denk je eerder in mogelijkheden dan problemen. Een proof of concept dwingt je tot het uitwerken van je idee en maakt je vroeg attent op valkuilen en struikelblokken. Je probeert een blik in de toekomst te werpen.

Hoe je dat doet, hangt af van de manier waarop je jouw proof of concept opzet. In de meeste gevallen breng je de belangrijkste functionaliteiten van het concept in kaart. Dat kan in het meest basale geval met schetsen of mockups, maar ook met gesimuleerde acties in een ‘dummy’. Je kunt echter ook een werkend prototype ontwikkelen, dat je een select aantal gebruikers laat uitproberen.

4. Je laat je gebruiker het concept al even ervaren

Anders dan in de alpha of beta fase, is het bij een proof of concept van ondergeschikt belang dat het product bijna volmaakt is. Je ontwikkelt het immers in de beginfase van je project en wilt er slechts de waarde van het concept mee bewijzen.

Een werkend prototype, dat je door een select aantal gebruikers laat uitproberen, is nuttig. Jouw concept zal in de meeste gevallen een probleem oplossen voor een bepaalde groep gebruikers. Zorg dan ook dat je selectie van gebruikers zoveel mogelijk bestaat uit mensen van deze doelgroep.

Probeer niet te veel functionaliteiten in je prototype te verwerken, maar focus je op één of twee klikbare acties die je concept zo goed mogelijk samenvatten. Dat is immers waar een proof of concept om draait.

Zoals gezegd: je hoeft je gebruiker het product natuurlijk niet in de hand te geven. Je kunt ook een aantal user story’s simuleren in een aantrekkelijke pitch en je doelgroep daarmee warm maken. En dan volgt…

3. Feedback, feedback, feedback

Wanneer je de beslissing hebt genomen om een proof of concept op te zetten, is de logische, volgende stap dat je tijd incalculeert om alle feedback te verwerken die hieruit voortkomt. Gebruikers die je concept ‘fris’ ervaren zullen het op een nieuwe manier benaderen en dat maakt hun op- en aanmerkingen van grote waarde in het verdere ontwikkelingsproces.

2. Het kost op de langere termijn minder tijd en geld

Het opzetten van een proof of concept kan aanvoelen als verspilde tijd en moeite. Als je écht overtuigd bent van je idee, kun je er immers voor kiezen om direct met de ontwikkeling aan de slag te gaan.

Toch kan dat voor lastige situaties zorgen, als je halverwege het ontwikkelproces tegen problemen aanloopt die je van tevoren niet zo had ingeschat. In die fase kost het veel meer tijd en geld om dit te herstellen dan wanneer je het al in de conceptfase had ontdekt.

Onzekerheid houd je altijd: niet alles is in te calculeren. Een proof of concept is echter een belangrijk hulpmiddel om grote problemen vroeg te tackelen.

1. Veel negatieve feedback op je concept is niet het einde

Natuurlijk hoop je met een proof of concept jezelf en anderen te overtuigen dat jouw idee de wereld gaat veroveren. Ook het tegendeel kan blijken. Misschien loop je tegen problemen aan die niet op te lossen zijn, althans niet met de mogelijkheden of het budget dat je tot je beschikking hebt. Wellicht lopen investeerders en gebruikers toch niet zo warm voor je concept als je van tevoren had gedacht.

Dat is jammer, maar het per se het einde van je project. Je bent er gelukkig in de conceptface achtergekomen dat je misschien een verkeerde richting hebt gekozen, en kunt daarom nog kiezen voor een nieuwe koers. Je kunt altijd een onderdeel van je idee gebruiken voor een ander concept, dat wél kans van slagen heeft.

Feedback

Mis je iets? Heb je vragen?
Stuur ons dan een berichtje.