3 redenen waarom wij ons verdiepen in het ontwikkelen van Virtual Reality en Augmented Reality apps

Datum: 2017-04-07 | Categorie: Apps, Augmented Reality, Virtual Reality | Tags: , , , , ,

Het is al decennialang de grote digitale belofte, maar Virtual Reality krijgt de komende tijd eindelijk voet aan de grond. De techniek beperkt zich zeker niet tot gaming, maar vindt zijn weg naar verschillende markten.

Als ontwikkelaar van digitale concepten wordt je bijna gedwongen de mogelijkheden van VR, en het sterk verwante Augmented Reality, te onderzoeken. Maar overstijgt deze techniek wel echt het niveau van een gimmick?

In het kort

Er worden miljoenen gepompt in de VR-business, maar veel grote doorbraken zijn er nog niet. Het maken van VR-apps is tijdrovend en duur en de drempel voor consumenten om een VR-apparaat te kopen hoog. Augmented Reality is toegankelijker en kent meer doorbraken: het spel Pokémon Go, maar ook serieuze toepassingen in de medische wereld en autobranche. Om AR en VR écht het niveau van een gimmick te laten overstijgen, zijn nuttige en laagdrempelige apps nodig. Een mooie taak voor ondernemers en ontwikkelaars.

3. VR heeft veel potentie, maar een hoge drempel

VR is al decennialang een toverwoord, maar het grote verschil is dat de techniek nu echt de huiskamers in komt. Apparaten als Oculus Rift, Playstation VR, Hololens en de budgetvariant Google Cardboard bieden je allemaal de mogelijkheid om te transporteren naar een nieuwe wereld.

Want dat is wat Virtual Reality in feite inhoudt: het betreden van een andere realiteit. Dat maakt de techniek direct zo complex. Wanneer je serieus indruk wilt maken met VR, moet je immers rekening houden met realistische beelden, bewegingen en geluid.

Er zijn succesvolle voorbeelden van VR apps die een groot publiek bereiken. Zo kwamen media als de New York Times en The Verge met apps voor Google Cardboard. Je hoeft je smartphone slechts in deze uitvouwbare bril te schuiven en een bijbehorende app te downloaden.

De New York Times liet zijn gebruikers op die manier een VR tour over Pluto maken, maar ook door een vluchtelingenkamp lopen en de nasleep van de aanslagen in Parijs meemaken. Voor hen is VR geen spelletje, maar een serieuze toepassing.

VR mag dankzij de budgetbril van Google laagdrempelig zijn (je hebt hem al voor acht euro), het blijft het een grote stap om een nieuw apparaat aan te schaffen voor een Virtual Reality-ervaring. Dat calculeerde de New York Times zelf ook in, want de Cardboards werden gratis aan abonnees uitgedeeld.

Tel daarbij op dat het tijdrovend en duur is om zo’n app te ontwikkelen, en wijdverspreide VR-toepassingen zijn minder bereikbaar dan de media ons doet geloven. Toch wordt de techniek, door initiatieven als Google Cardboard, steeds toegankelijker; zowel voor consumenten als ontwikkelaars.

2. AR is net zo nuttig én laagdrempeliger

Augmented Reality lijkt een laagdrempelige tussenstap voor kleine ontwikkelaars – en opdrachtgevers met een beperkt budget – om ‘iets’ met VR te doen. Deze techniek ambieert niet om een compleet nieuwe wereld te creëren, maar legt een virtuele laag over de echte wereld heen.

AR wordt in de eerste smartphones al gebruikt, maar een recente doorbraak is het spel Pokémon Go voor iPhone en Android-telefoons. Deze app had een vrij simpel concept: het projecteerde met de camera en GPS van je telefoon Pokémon-monsters in de echte wereld, die je vervolgens moest vangen. Het ogenschijnlijk eenvoudige AR-project wist miljoenen gebruikers aan zich te binden.

Serieuzere toepassingen bestaan al langer in de medische wereld of autobranche, waarmee door middel van een camera en AR onderdelen worden herkend en gelabeld.

Omdat de meeste mensen in het bezit zijn van een smartphone, feitelijk de enige eis die AR heeft, is het relatief eenvoudig om een dergelijke techniek in je project te verwerken. AR heeft bovendien als voordeel dat het, in tegenstelling tot VR, al jaren in apps wordt gebruikt. Als ontwikkelaar bestaat er dus veel materiaal om je door te laten inspireren.

1. De potentie is er, maar de consument moet nog overtuigd worden

Tech-giganten als Google en Microsoft pompen miljoenen in AR en VR-technieken en ook in het bedrijfsleven dringt het steeds verder door. Monteurs sleutelen aan auto’s met AR-hulpmiddelen. Aspirant-chirurgen oefenen operaties op virtuele organen. Psychologen helpen patiënten met pleinvrees door ze in virtuele straatomgevingen te zetten.

Maar eerlijk is eerlijk, onder de massa heeft AR en VR nog altijd het niveau van een gimmick niet overstegen. Dat blijkt wel uit het uitblijven van een échte doorbraak. Zelfs de hype rondom Pokémon Go is vrij snel verstomd.

Een mooie taak voor ondernemers en ontwikkelaars om AR & VR apps te gaan ontwikkelen. De techniek ligt er, nu de nuttige en laagdrempelige apps nog.

Zelf proberen? Dit zijn enkele goede VR en AR apps

YouTube (VR)

De bekendste videosite ter wereld biedt sinds enige tijd ook ondersteuning voor video’s van 360 graden, met ondersteuning voor Google Cardboard. Aangezien steeds meer camera’s het filmen van 360-beeld ondersteunen, groeit de YouTube-collectie van VR-video’s.

 

Within (VR)

Within is een VR-platform met video’s in verschillende genres: van documentaires van onderzoeksjournalisten, tot fragmenten uit tv-series (zie onder). Je kunt het zien als een soort Netflix voor VR, want de content wordt grotendeels ontwikkeld door Within zelf.

Google Streetview (VR)

Streetview fotografeert zijn content al jaren in 360 graden en dus was het voor Google een koud kunstje om ondersteuning voor Cardboard toe te voegen. Overal ter wereld rondwandelen kan nu dus ook in VR.

IKEA Catalogus (AR)

De digitale evenknie van de papieren catalogus biedt je niet alleen de mogelijkheid om meubels te bekijken, maar je kunt ze met Augmented Reality vast in je woonkamer zetten om te kijken hoe het staat.

Layar (AR)

Een absolute veteraan op het gebied van Augmented Reality. De plannen van Layar waren in 2009 ambitieus: zo werkte het bedrijf samen met makelaarssite Funda, om met de AR-camera te tonen welke huizen in je buurt te koop waren. Het bleek iets te ambitieus, want een paar jaar later focust het bedrijf zich vooral op het tot leven wekken van foto’s in print.

Feedback

Mis je iets? Heb je vragen?
Stuur ons dan een berichtje.